BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyelőre marad az energia ára

Nem emelkedik januárban az autópálya-matricák ára, és egyelőre nem drágul a villany és a gáz sem - erről döntött tegnap a kormány. A lépés nem hat a jövő év decemberi inflációra, az érintett vállalatokat azonban érzékenyen érintheti a döntés.

A várakozásokkal szemben nem emelkedik január elsejétől a villany és a gáz ára. A tegnapi kormányülést követően Gál J. Zoltán szóvivő jelezte: várhatóan január közepén tárgyal a kabinet a szolgáltatások árának emeléséről. A lépés önmagában nem hat a jövő év decemberi inflációra, hiszen a tizenkét havi áremelkedés ütemét nem érinti, hogy mikor következik be az áremelés. Ugyanakkor az áramszolgáltatók vélhetően nem lelkesednek: ugyanis arra számítottak, hogy januártól átlagosan tíz százalékkal megemelhetik az áramárakat. Az olajár folyamatos erősödése miatt a Mol gázüzletágát is érzékenyen érintheti a kormánydöntés, hacsak a dollár árfolyamának gyengülése nem folytatódik. Az mindenesetre már valószínűnek tűnik, hogy a 2003-ra beharangozott gázüzletág értékesítése csúszik.

Amíg ugyanis nem történik meg a piaci alapú gázárrendezés, addig az eladásra sem kerülhet sor.

Ugyancsak nem járult hozzá a kabinet, hogy januártól növekedjen a sztrádamatricák ára, bár erről már konkrét elképzeléseket közöltünk tegnapi lapunkban. Ez a döntés - információink szerint - meglepetést keltett szakmai körökben. Annál is inkább, mert a két autópályán érvényes idei éves matricák 2003. január 10-ig, a haviak pedig január 5-ig érvényesek. Az egységes matricarendszer 2000. évi indulása óta ugyanis minden évben december 20-a táján döntöttek a következő év januárjától érvényes tarifákról. Várhatóan az új árakról szóló döntésig használhatóak lesznek az idei matricák, de pontos információt tegnap lapzártáig nem sikerült kapnunk.

Lapunk úgy tudja, hogy a jövő évi díjakról szóló előterjesztést a kormány már háromszor dobta vissza. A szaktárca pedig öt változatot terjesztett be. Híreink szerint az újabb halasztást az M5-ös koncessziós autópálya jövő évi díjai körüli nézeteltérés okozta.

Az állami sztrádáknál lényegesen drágább M5-ös egységes matricarendszerbe vonásával - ami korábbi információink szerint évente 5-8 milliárdjába kerülne az államnak - az előző kormány eredménytelenül kísérletezett. A jelenlegi kabinet türelmetlenebbnek látszik az ügyben, hiszen már az általa kinevezett kormánybiztost is menesztette a közelmúltban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.