Évente mintegy 200 millió font bevételre és a forgalom 15 százalékos csökkenésére számítanak szakértők attól a tegnap bevezetett londoni intézkedéstől, amelynek értelmében 5 font "dugódíjat" szednek minden olyan autóstól, aki hétköznapokon reggel 7 és este 18.30 óra között behajt a brit fővárosba vagy 20 négyzetkilométeres központjába. A díj bevezetését Ken Livingstone polgármester szorgalmazta. Konzervatív ellenfele, Steve Norris, aki a jövőre esedékes polgármester választáson fölébe akar kerekedni, már megmondta, hogy győzelme esetén "eltörli a sápot".
A dugódíj startja a várakozásnál jobban sikerült - értesült a Financial Times a főváros közlekedési diszpécserközpontjában, de "mezei" közlekedőkre hivatkozva a Bloomberg arra hívta fel a figyelmet, hogy tegnap iskolai szünet volt, s útjavítót is kevesebbet lehetett látni, mint máskor. Délig 45 ezren fizették ki a díjat, és további 50 ezren regisztráltatták magukat SMS-ben. A befizetéseket rendszám alapján, kamerás rendszerrel ellenőrzik.
Az intézkedés ellenzői szerint az új módi üzleti szempontból ártalmas, elriasztja az üzletfeleket, míg a City alkalmazottait az amúgy is túlzsúfolt tömegközlekedésbe kényszeríti (mintegy 200 000 új utast kellene a hálózatnak befogadnia, miközben két belvárosi földalattivonalat már régebben meghatározatlan időre leállítottak). Becslések szerint a dugódíj évente 40 millió fonttal rövidíti meg a városban megtermelt GDP-t. Kétlik, hogy a díjból befolyó összegeket a tömegközlekedés javítására fogják fordítani.
A kísérlet világszerte megmozgatja a várostervezők képzeletét, s hasonló intézkedésekre kényszerülhetnek Koppenhágában, Genovában, Göteborgban és Bécsben is. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.