Döntő jelentőségű Medgyessy Péter miniszterelnöknek az a bejelentése, hogy az Európa-terv részeként még a tavaszi ülésszakon benyújtja a kormány a 4-es metró megépítéséről szóló törvényjavaslatot, és az év második felében megkezdődik a munka - állítja Demszky Gábor. A főpolgármester értelmezése szerint ez azt jelenti, hogy a főváros megváltozott pénzügyi lehetőségeire tekintettel a kormány elfogadja a metró új konstrukciójú finanszírozását, és vállalja megépítését.

Demszky Gábor ennek kapcsán kifejtette: az Európai Unió bankja a korábbiaknál kedvezőbb hitelkonstrukciót ajánlott a beruházáshoz, az Európai Beruházási Bank (EIB) ugyanis 50 százalék helyett a teljes összeg 75 százalékát adná hitelbe. A 25 éves futamidejű kölcsön törlesztését hét év türelmi idő után kellene megkezdeni. Új elem az is, hogy a metró 1,2 milliárd euróra becsült költségének a 15 százalékát vissza nem térítendő szubvencióként adná a bank. A régi, 1998-ban kötött szerződés szerint az állam és az önkormányzat 60-40 százalékos arányban fedezte volna a költségeket, és ugyanilyen arányban vették volna fel a beruházás megvalósításához szükséges hitelt is az EIB-től. A főpolgármester szerint azonban az előző kormányzati ciklus megszorításai miatt Budapest a négy év alatt ellehetetlenült. Ezért a kormányváltás után a főváros javaslatot juttatott el a miniszterelnöknek, amelyben kifejtette: az önkormányzat mind a 4-es, mind az ezután építendő 5-ös metró esetében a tervezés, az előkészítés és a felszíni rendezés költségeit tudná finanszírozni. Ez egyébként elérheti a metróépítés költségeinek 25-30 százalékát. (KÁ)