BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Segítheti-e Amerika a világgazdasági fellendülést?

A világgazdasági fellendülésnek elengedhetetlen feltétele, hogy Amerika ismét talpra álljon, betöltve az utolsó mentsvár szerepét, mint globális importőr. Egyetlen ország sem iramodhat neki, amíg Amerika gazdasága gyengélkedik. Van ugyan némi derűlátás Japán magára találását illetően, de az elmúlt, igencsak kiábrándító évtized során túlságosan is sok látszólagos fellendülés szikrája hunyt itt ki ahhoz, hogy ezek a remények igazolhatók legyenek.

Európa a jelek szerint szintén csak csalódást okozhat. Az európai növekedésre tett előrejelzések továbbra is romlanak, miközben a költségvetési stabilitási és növekedési paktum szorítása miatt a közkiadások visszafogása és adóemelések valószínűsíthetők. Ráadásul az Európai Központi Bank is tanácstalannak látszik, mert köti az inflációs célkitűzéssel magára aggatott béklyó. Egyelőre a feltörekvő piacok sem eléggé nagyok ahhoz, hogy jelentős szerepet játszhassanak a globális összkereslet szempontjából.

Így hát Amerika marad a világgazdaság utolsó reménye. Ez azonban két okból is aggasztó. Először is Amerika nem tarthat fenn örökké hatalmas (és növekvő) folyó fizetési hiányt: előbb-utóbb a külföldi befektetők arra irányuló vágya, hogy vagyonuk állandóan növekvő részét Amerikában tartsák, alábbhagy, majd visszájára fordul. Amikor ez bekövetkezik, a dollár esni fog, és az amerikai importkereslet által a világnak adott ösztönzés véget ér.

Másodszor nincs jele annak, hogy az amerikai kormányban meglenne az akarat a gyors növekedést lehetővé tevő gazdasági ösztönzésre. Nézzük csak az amerikai monetáris politikát. A jegybank szerepét betöltő Fed az ellenőrzése alatt álló rövid távú kamatlábakat figyelemre méltóan alacsony szintre, évi 1,25 százalékra mérsékelte. A rövid távú kamatlábak sokkal lejjebb már nem vihetők. És ami még fontosabb: azzal a szerény mértékkel, amellyel ezek a kamatlábak még csökkenthetők lennének, sokat lehetne tenni a kereslet élénkítéséért? Nem valószínű.

A hosszú távú kamatlábakat számottevően le lehetne szorítani, ha a Fed rászánná magát arra a precedens nélküli lépésre, hogy nagy tételben vesz hosszú lejáratú kormányzati kötvényeket. De megtenné-e a Fed ezt a példátlan lépést egy komoly hazai válság nélkül? Egy olyan helyzet, amelyben az Egyesült Államok pozitív, de a potenciális kibocsátás bővülési üteménél lassabb növekedéssel botladozik - ilyenek a mostani körülmények -, valószínűleg nem sarkallja drasztikus akciókra a Fedet. Viszont a pozitív, de lassú növekedés nem sok segítséget jelent a világ többi részének.

Most nézzük a költségvetési politikát. Az amerikai kormányzat barokkos struktúrája mindig is útjában állt a költségvetési politika hatékony gyakorlásának, s az arra irányuló kísérletek, hogy ezt kihasználva stabilizálják a gazdaságot, általában túl későn bukkannak fel, bármi legyen is a helyzet. Szerencsére ezek a próbálkozások általában túl erőtlenek ahhoz, hogy jelentős gazdasági kárt okozzanak.

Mostanáig. Bármilyen adójogi változásokat szentesít is az idén nyáron az amerikai kongresszus, azok 2004 áprilisáig valószínűleg nem gyakorolnak nagy hatást a háztartások vásárlóerejére. Hasonlóképp, bármilyen kiadásnövelésről dönt is ősszel a kongresszus, az a kormányzati költést 2004 nyaráig-őszéig nem befolyásolja jelentős mértékben. Ezúttal azonban az ösztönzőerőt tovább gyengítik Bush gazdasági programjának tervezési hibái. Még a konzervatív beállítottságú Economist is észreveszi, hogy a Bush-kormányzat javaslatai nem jelentenek rövid távú ösztönzést: azok egyszerűen "nem biztosítják azt a rövid, erős lökést, amelyet sok politikai vezető, köztük maga Bush is sürgetett".

Ha és amikor a javasolt adócsökkentéseket teljes egészében bevezetik, azok nem növelik majd meg évi ezer dollárral annak a 90 millió háztartásnak a jövedelmét, amelynek a Bush-kormányzat ily módon kedvezni szeretne. Ehelyett mintegy évi 250 dolláros pótlólagos jövedelemhez juttatják majd az átlagos és sokkal nagyobb pénzesőhöz a 200 ezer dollárt meghaladó éves jövedelemmel rendelkező háztartásokat. De éppen ezeknek a háztartásoknak az esetében a legkevésbé valószínű az, hogy az adócsökkentéseket elköltve növeljék az összkeresletet.

Messzebbre tekintve, az Egyesült Államok költségvetési politikájának hosszú távú problémái egyre láthatóbbak és sürgetőbbek lesznek: még célzás sincs egy arra vonatkozó tervre, hogy miként lehetne összeegyeztetni a társadalombiztosítás hosszú távú költségeit az amerikai adófizetők magas adók iránti türelmének végességével. Az 1990-es évek legnagyobb részében a világgazdaság figyelemre méltóan jól teljesített, a nagyszabású pénzügyi válságok, az AIDS afrikai terjedése és a rendszerváltó gazdaságok nehézségei ellenére. Ez az Egyesült Államok egészséges gazdaságpolitikájának volt köszönhető (kezdve a Bush-Mitchell-Foley-féle adóemeléssel 1990-ben), illetve Amerika kivételesen jó szerencséjének.

Nincs jele annak, hogy a bölcs gazdaságpolitika az Egyesült Államokban folytatódni fog az új évszázad első évtizedében. A globális virágzás visszatéréséhez az szükséges, hogy Amerika gazdasági szerencséje most még a 90-es évekbelinél is nagyobb legyen. A világgazdaság többi része jobban tenné, ha biztonságra törekedne, és inkább saját szerencséjének kovácsává válna.



Copyright: Project Syndicate

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.