A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) tavaly év végén elfogadott Széchenyi vállalkozásfejlesztési programjában a faktoring - mint arról a Világgazdaság korábban több alkalommal beszámolt - a kis- és középvállalkozások (a kkv-k) pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférését segítő eszközök között szerepelt. A vállalkozások folyó finanszírozásában jelentős szerepet játszhat a követelések faktorálása - fogalmazták meg a tárcánál -, ami a kereskedelmi bankok tevékenységében is bővülő üzletágnak számít. Mivel azonban a kisvállalkozások körében ez még nem eléggé ismert és nem is igazán elterjedt "műfaj" - sőt viszonylag drága is -, a GKM célszerűnek tartotta megvizsgálni, hogyan lehetne a szolgáltatást a kkv-k számára is vonzóvá tenni.
A részletekről - egyebek között az állami támogatás, a lebonyolítás mikéntje, illetve a résztvevők kiválasztása tekintetében - azonban máig sem született döntés. Információink szerint ugyanakkor hamarosan napvilágot látnak a vonatkozó minisztériumi elképzelések. Szakmai körökben ugyanakkor azt mondják: nincs új a nap alatt, minthogy a közép-magyarországi régió beszállítói konferenciáján négy évvel ezelőtt elfogadott, 1999. márciusi ajánlások között - amelyeket akkor eljuttattak a kormányhoz - már szerepel a beszállítói faktoringprogram is.
Eszerint a működési és likviditási helyzet javítását szolgáló beszállítói faktoring hatására mód nyílik a tőkeerőt meghaladó növekedésre és a piaci lehetőségek teljes kihasználására. Az eljárás "piaci alapon" is hasznos pillére lehet a beszállítói programnak, mégpedig a belföldi és az exportértékesítésben egyaránt. Állami szerepvállalás segítségével - olvasható a négy évvel ezelőtt szerkesztett dokumentumban - erőteljesen növelhető a faktoringfinanszírozás "emelő hatása".
Az ajánlás a beszállítók állami szerepvállalására két módszert javasolt: kamattámogatást, illetve refinanszírozási hitelkeret létrehozását. A kamattámogatás esetében az állami feladatok közé sorolták egyebek mellett a kamattámogatási keret elkülönítését, a kedvezményes kamatszint megállapítását, a faktoringszolgáltatók körének meghatározását, illetve a szolgáltatás feltételeinek definiálását. Hasonló állami szerepvállalással járna a másik módszer is, de ez alatt kamattámogatási keret helyett refinanszírozási hitelekeret létrehozása értendő. Meg kellene állapítani a kedvezményes kamatszintet, és pályázat alapján ki kellene választani a szolgáltatók körét. Az utóbbi módszer nagy előnyének tartották, hogy ha a hitelt faktoringon keresztül kapják a beszállítók, a megbízható vevőkör miatt a visszafizetés szinte kockázatmentes.
Az ötlet ismételt napirendre kerülésének örülnek szakmai körökben, s nagy érdeklődéssel várják a GKM döntését. Bíznak abban, hogy a program megvalósítása során támaszkodnak majd tapasztalatukra, gyakorlatukra. Pontos statisztika ugyan nincs, de szakértői becslés szerint a "klaszszikus" faktoringtevékenységet végző közel tíz cég (PSZÁF-engedélye több mint száznak van) tavalyi forgalma már elérte a 180 milliárd forintot. A piac dinamikus növekedését jelzi, hogy ez az adat 1998-ban még csak 30 milliárd forint volt, ami a következő évben a duplájára emelkedett. 2000-ben százmilliárdra, tavalyelőtt pedig 150 milliárdra nőtt az összeg. A prognózisok szerint a trend folytatódik. Egyrészt mert az elmúlt évi faktoringforgalom GDP-ből való részesedése az európai átlag felét sem tette ki. Másrészt csupán maximum ezer vállalkozás - döntően kkv-k - használta a faktoringot. Ez állami szerepvállalással több tízezerre is nőhetne - vélik a szakma.
A Világgazdaság korábbi értesülései szerint a Széchenyi-kártyát működtető KA-VOSZ Rt. kapna közvetítői szerepet a kis- és középvállalkozások faktoringjában is. Ebben a hitelkártya-konstrukcióhoz hasonló ügynöki tevékenységre vállalkozna, s közvetítést végezne a faktoringcégekhez és a bankokhoz. Ehhez ugyanazt az országos hálózatot használná fel, mint a hitelkártyánál.
Úgy tudjuk, az elképzelések között szerepel például a három-öt százalékos állami kamattámogatás. Faktoráláskor megkötnék egy-egy számla minimális értékét, és megszabnák a költségek felső határát is. A KA-VOSZ tehát mintegy elszámolóházként venne részt az állami kamattámogatással összefüggésben. Az ügyfél, azaz a kis- és középvállalkozás és a faktoringcég azonban közvetlenül szerződne egymással.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.