Az európai politikai sajtó egyre kitartóbban találgatja, hogy távozik-e tisztségéből Jean-Pierre Raffarin francia miniszterelnök, s ha igen, ki jön a helyére. Megszokásból Raffarint hibáztatják a kormánypárt vasárnapi kudarcáért, azért, hogy a baloldal ötven százaléknál nagyobb szavazati arányt besöpörve egy kivétellel az összes anyaországi (22-ből 21) regionális tanács irányítását megszerezte.
A regionalizmus viszonylag fiatal intézmény Franciaországban. A gondolatnak alig negyvenéves múltja van, a rendszer Francois Mitterrand elnökségének évei alatt épült ki. A régió afféle középszint az országos és a megyei között. Különös létjogosultsága van ott, ahol a megye inkább képezi le a rendőri közigazgatás szükségleteit, semmint a gazdasági racionalitást szem előtt tartó államháztartásét. A régió követi többnyire a történelmi vidékek határait, de ezeket időnként kiigazíthatja valamilyen ipari vagy agrárkényszer. Ausztriában például nincs szükség külön regio-nalizálásra, ott a mai tartományok - talán egy-két szabályerősítő kivétellel - megfelelnek az életképes földrajzi-gazdasági egység követelményeinek; ellenben Romániában mindenképpen végre kell majd hajtani az átalakítást, annyira elaprózott a megyerendszer. A francia régiók kialakítása a kor parancsának felelt meg, az európai uniós területtervezési, -rendezési szükségletekhez zárkóztatta fel az országot. Más lapra tartozik, hogy minden modern kori szükségszerűsége ellenére sem találta még meg a helyét a francia politikai életben.
Nem becsülném le az elmúlt két vasárnap (a regionális tanácsválasztás első és második fordulója) kimenetelének jelentőségét, de megkockáztatom, hogy a politikai elit eredetileg nem tulajdonított neki túl nagy szerepet. Kormánypárti oldalon szinte bizonyosan nem, s valószínűleg a szocialisták felhőköreiben sem. A választás előtti közvélemény-kutatások a kormánypártok enyhe visszaesését jelezték, ami szinte magától értetődő is volt, tekintve a két évvel ezelőtti földcsuszamlásszerű jobboldali győzelmet. Amikor Jacques Chirac a szavazatok 82 százalékával a második fordulóban másodszor is elnök lett - miután annyira riasztónak tűnt, hogy a szélsőjobboldali Jean-Marie Le Pen egyáltalán az Elysée-palota közelébe kerülhet. És amikor az elnökválasztási kísérletébe belebukott addigi kormányfő, Lionel Jospin a parlamenti választáson magával rántotta a mélybe pártját, a szocialistákat is. E jobboldali tarolásnak akkor is meg lett volna most, két évvel később, a legközelebbi urnalátogatás alkalmával a böjtje, ha közben minden a legnagyobb rendben zajlik. De nem úgy zajlott.
Erre a két évre esett az európai kontinentális recesszió, amit különösen a francia és a német gazdaság szenvedett meg. Amelyek nem mellesleg az Európai Unió zászlóshajóinak is minősülnek, s gazdaságuk mélyrepülése nem egyszerűen belügy, hanem folyamatosan terítéken levő, állandó külső, brüsszeli rosszallást, felelősségre vonást kiváltó napirendi pont. Folyamatos defenzíva tárgya a hivatalos Párizs és Berlin számára, amelyek így szinte törvényszerűen találtak egymásra és vigaszra egyfajta saját, önálló külpolitizálásban. Innen nézve a két ország markáns Irak-politikája akár törvényszerűen következhetnék gazdasági rosszullétükből.
A francia választópolgárnak mint munkavállalónak a kedélyét azonban nem a diplomáciai nüanszok borzolták föl, hanem a 9-ről 9,6 százalékra növekvő munkanélküliség, a lassan de biztosan felfelé araszoló infláció, aminek mértéke Magyarországon ugyan boldogságot keltene, de ott mögötte rejtőzik a GDP növekedési ütemének drasztikus csökkenése, majd teljes leállása, a költségvetési hiány EU-méretekben vett elszabadulása, az államadósság és az újraelosztás egészségtelen növekedése. A piacon munkáltatóként fellépő francia választópolgár mindemellett még azt is érzékelni kényszerült, hogy dollárban számítva 16-ról 18-ra emelkedtek az egy órára jutó bérköltségek.
A rossz állampolgári közérzethez hozzájárult még egy - az egész fejlett világra jellemző - tényező: a kiskorúként kezelt kormányzottak kiskorúként való viselkedése, felturbózva felelőtlen népszónokok szociális demagógiája által. A Raffarin-kormány is folytatni kényszerült a nagy elosztórendszereknek az elődje által megkezdett - és más európai országokban is napirenden lévő, s azokban is forró évszakokat gerjesztő - reformjait. Az ősszel fogadta el a korhatár emelésével járó nyugdíjreformot, a napokban zajlott le a tudományos kutatóknak a hivatásuk elleni hivatalos méltánytalanságok miatti tiltakozó sztrájkja. Így történhetett, hogy a választók minden felmérést felülmúló mértékben leckéztették meg a kormányt, de olyan eseményt választottak, amely valójában tét nélküli volt.
Holnap kiderül, hogy Jacques Chirac milyen kormányátalakítást hajt végre, de borítékolni lehet, hogy nem fogja megrendíteni a falakat. Az ötven százalékot meghaladó baloldali többség miatt ugyanakkor mintegy kötelezve van az átalakításra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.