Az idén 91. alkalommal megrendezett Tour de France, a világ legnagyobb országúti kerékpáros versenye vasárnap úgy ért véget, ahogy 1999-től mindegyik: az amerikai Lance Armstrong diadalmaskodott és ezzel a verseny 101 éves történetében egyedülálló módon hatszor viselhette a párizsi dobogón a sárga trikót. Az ezzel járó publicitás a versenyző hirdetési értékét is jelentősen emelte.
Zsinórban hatodik győzelmével tehát sporttörténelmet írt, de Armstrong nevéhez más rekordok is kötődnek. A rákos betegsége után visszatért kerékpáros sportágának minden idők legjobban fizetett bajnoka, sőt, reklámbevételei alapján 2004-ben a negyedik legjobban fizetett aktív amerikai sportoló Tiger Woods, LeBron James és Andre Agassi után.
Mindez azért példátlan siker, mert az Egyesült Államokban a kerékpározás népszerűsége messze elmarad az ún major sportoktól (kosárlabda, amerikai foci, golf, tenisz, baseball, jégkorong), sőt, még a labdarúgás is nézettebb. Armstrong viszont példátlan népszerűségre tett szert mesébe illő élettörténetével. Talán nincs is másik sportoló a világon, akinek olyan erős lenne az image-e, mint a hatszoros Tour de France győztesnek.
Armstrong olyan óriásvállalatok termékeit népszerűsíti mint a Nike, a Coca-Cola vagy a Subaru és ezen szponzori szerződésekből évente 16.5 millió dollár bevételre tesz szert. Továbbá kapcsolatban áll a Brystol-Myers gyógyszergyárral, amely cég kemoterápiás kezelései alatt segítette őt.
A szponzori bevételeihez képest szerényebb jövedelmei vannak közvetlenül a sportból, idén csapata fő támogatója, a US Postal Service mintegy 4 millió dollárt fizet neki, míg kisebb szponzoroktól még körülbelül 3 millió dollár bevételre számíthat Armstrong a L’Equipe francia sportújság információi szerint.
Image-ének alapjául szolgált, 2000-ben megjelent önéletrajzi könyve, az Its not about the bike (magyarul Bicikli életre-halálra címmel került forgalomba) ugyancsak jelentős bevételekhez juttatta. A világszerte több mint 1 millió példányban eladott könyv mintegy 2 és fél millió dollárt hozott a konyhára, míg tavaly megjelent második könyve, az Every second counts (Minden másodperc számít) eleddig 2 millió dollár profitot hozott.
Armstrong a sportsikerei mellett tart egy érdekes csúcsot is: ő kéri el a legtöbb pénzt egy-egy interjúért a sportolók közül. Ha valaki riportot szeretne készíteni a hatszoros Tour győztessel, mélyen a zsebébe kell nyúlnia: kétszázezer dollár alatt nem is éri meg próbálkozni. Az ESPN amerikai sportcsatorna szerint egy évben csupán az interjúpénze meghaladja az 1 millió dollárt.
Mindezek a pénzügyi sikerek annak fényében fantasztikusak, hogy egy közepesen népszerű és meglehetősen szegény sportban jeleskedve érte el. Régi kerékpáros klasszisok közül nem egy elszegényedve hunyt; minit például a 1960-as évek ötszörös bajnoka, Jacques Anquetil az 1951-ben Tourt nyerő Hugo Koblet.
(Menedzsment Fórum)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.