BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tour de France: Armstrong a szupersztár

Az idén 91. alkalommal megrendezett Tour de France, a világ legnagyobb országúti kerékpáros versenye vasárnap úgy ért véget, ahogy 1999-től mindegyik: az amerikai Lance Armstrong diadalmaskodott és ezzel a verseny 101 éves történetében egyedülálló módon hatszor viselhette a párizsi dobogón a sárga trikót. Az ezzel járó publicitás a versenyző hirdetési értékét is jelentősen emelte.

Zsinórban hatodik győzelmével tehát sporttörténelmet írt, de Armstrong nevéhez más rekordok is kötődnek. A rákos betegsége után visszatért kerékpáros sportágának minden idők legjobban fizetett bajnoka, sőt, reklámbevételei alapján 2004-ben a negyedik legjobban fizetett aktív amerikai sportoló Tiger Woods, LeBron James és Andre Agassi után.

Mindez azért példátlan siker, mert az Egyesült Államokban a kerékpározás népszerűsége messze elmarad az ún major sportoktól (kosárlabda, amerikai foci, golf, tenisz, baseball, jégkorong), sőt, még a labdarúgás is nézettebb. Armstrong viszont példátlan népszerűségre tett szert mesébe illő élettörténetével. Talán nincs is másik sportoló a világon, akinek olyan erős lenne az image-e, mint a hatszoros Tour de France győztesnek.

Armstrong olyan óriásvállalatok termékeit népszerűsíti mint a Nike, a Coca-Cola vagy a Subaru és ezen szponzori szerződésekből évente 16.5 millió dollár bevételre tesz szert. Továbbá kapcsolatban áll a Brystol-Myers gyógyszergyárral, amely cég kemoterápiás kezelései alatt segítette őt.

A szponzori bevételeihez képest szerényebb jövedelmei vannak közvetlenül a sportból, idén csapata fő támogatója, a US Postal Service mintegy 4 millió dollárt fizet neki, míg kisebb szponzoroktól még körülbelül 3 millió dollár bevételre számíthat Armstrong a L’Equipe francia sportújság információi szerint.

Image-ének alapjául szolgált, 2000-ben megjelent önéletrajzi könyve, az Its not about the bike (magyarul Bicikli életre-halálra címmel került forgalomba) ugyancsak jelentős bevételekhez juttatta. A világszerte több mint 1 millió példányban eladott könyv mintegy 2 és fél millió dollárt hozott a konyhára, míg tavaly megjelent második könyve, az Every second counts (Minden másodperc számít) eleddig 2 millió dollár profitot hozott.

Armstrong a sportsikerei mellett tart egy érdekes csúcsot is: ő kéri el a legtöbb pénzt egy-egy interjúért a sportolók közül. Ha valaki riportot szeretne készíteni a hatszoros Tour győztessel, mélyen a zsebébe kell nyúlnia: kétszázezer dollár alatt nem is éri meg próbálkozni. Az ESPN amerikai sportcsatorna szerint egy évben csupán az interjúpénze meghaladja az 1 millió dollárt.

Mindezek a pénzügyi sikerek annak fényében fantasztikusak, hogy egy közepesen népszerű és meglehetősen szegény sportban jeleskedve érte el. Régi kerékpáros klasszisok közül nem egy elszegényedve hunyt; minit például a 1960-as évek ötszörös bajnoka, Jacques Anquetil az 1951-ben Tourt nyerő Hugo Koblet.

(Menedzsment Fórum)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.