Az idei év legnagyobb slágerfilmje, a Star Wars utolsó része ma debütál a mozikban. A 113 millió dolláros büdzséből készült alkotás bemutatását óriási érdeklődés előzte meg, az előzmények ismeretében nagy valószínűséggel borítékolható, hogy a film ahogy kell, "kiveri majd a biztosítékot", azaz a kasszasikerek táborát erősítheti.
Az előzetes kalkulációk szerint legalább hatszázmillió dolláros forgalom várható. Igaz, ha ez így alakulna, akkor is csak a 25-26. helyre futhat be minden idők legnagyobb jegybevételt hozó film-
jeinek a listáján a végső epizód. Tény ugyanakkor az is, hogy az eddigi öt résznek együttesen már nincs ellenfele, hiszen összesen 3,5 milliárd dollár bevételt hoztak világszerte. A Baljós árnyak volt a legsikeresebb közülük, 926 millió dollárral.
A Sithek bosszújával kapcsolatban a producer, Rick McCallum is optimista. Úgy véli, az epizód újra megmozgatja a világot: azokat is, akiknek a két újkori epizód volt az első mozis Star Wars-élményük. A rajongókat ezúttal minden eddiginél több fénykardpárbaj és csillagközi csata várja majd, mint valaha.
A Star Wars sikertörténete 28 éve kezdődött, azóta több nemzedék kísérte kiemelt figyelemmel a fejleményeket. A rendező, George Lucas nemrég egyébként az amerikai filmkritikusoknak jelezte: a három eredeti rész, valamint a negyedik, ötödik és a hatodik epizód ötlete már 1977-ben megszületett a fejében. Sőt, mára az is biztossá vált, hogy nem marad el a folytatás. Igaz, az eddigiektől eltérő formában találkozhatnak a rajongók újból kedvenceikkel. A készítők ugyanis azt tervezik, hogy mind a hat résznek elkészítik a háromdimenziós változatát, és még azt is elképzelhetőnek tartják, hogy lesz majd külön új televíziós sorozat is. A jövővel kapcsolatban mindössze annyit jelzett, hogy szeretne kisebb költségvetésű művészfilmeket forgatni.
A Sithek bosszúja 113 millió dolláros büdzséjével nem tartozik a legnagyobb költségvetésből forgatott produkciók közé, még az első 20-ba sem kerül be, amelyet a Titanic vezet kétszázmilliós költségvetésével. Tény, egyre több a százmillió feletti összegből készített film: tavaly nyáron például minden korábbinál több, összesen hét olyan alkotást mutattak be a mozikban, amely e feletti költségvetésből készült.
Nagy sikert ért el a Harry Potter és az azkabani fogoly, a 130 millió dolláros film ugyanis 790 milliós jegybevételt hozott. Közel hasonlóan szerepelt a Pókember 2. A minden idők második legnagyobb büdzséjéből legyártott produkció 777 milliós bevételt produkált. Az említetteknél is jobban szerepelt a Shrek 2, amely animációs produkcióként ért el kilencszázmilliót.
Persze akadnak vesztesek is bőven. Különösen a nagy költségvetésű filmeknél óriási a tét. Dennis McAlpine független amerikai tőzsdei elemző szerint aki közel kétszázmillió dollárból vagy a fölött tervez filmet gyártani, az hatalmas kockázatot vállal. A szakértő szerint a Universal Pictures is rizikózott a tavaly bemutatott szörnyfilmjével, a Van Helsinggel, amelyre 170 millió dollárt költött. Igaz, azóta a produkció közel 270 milliós bevételt produkált.
Nem volt ilyen szerencséje viszont a 80 nap alatt a föld körülnek, amely a Buena Vista stúdió 110 millió dolláros produkciója. Ez ugyanis egyelőre csak ötvenmillió dolláros jegybevételt ért el, míg a teljes vesztesége 84 millió dollárra tehető. Ennél is nagyobbat bukott ugyanez a stúdió az Antonio Banderasszal a főszerepben megrendezett 13. harcossal: a 125 millióba kerülő alkotás ugyanis 95 milliós mínuszt hozott.
Bukni animációs filmmel is lehet: a 2001-ben gyártott Final Fantasy - A harc szelleme című japán-amerikai animációs akciófilm 137 millióba került, ehhez képest mindössze 74 milliós kaszabevételt ért el, teljes vesztesége pedig megközelítette a százmilliót.
Az évek hosszú során persze az is kiderült, hogy kis költségvetésű filmekből is lehet profitálni. Az 1999-ben megjelent Ideglelést például 35 ezer dollárból készítették, végül a magyar mozikban is sikerrel vetített alkotás 248 millió dolláros bevételt produkált. Nagy sikerrel vetítették az egy átlag amerikai egy hónapos McDonald'sos diétáját feldolgozó Super Size Me-t is. A 65 ezerbe kerülő dokumentumfilmmel 17 milliós jegybevételt értek el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.