BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sztrádán egészen Splitig

Napokon belül már Splitig autópályán lehet végigszáguldani a magyar határtól - ennek köszönhetően vélhetően az eddigieknél is többen választják úti céljukként a horvát tengerpartot a jövőben. Horvátország ugyan igyekszik több lábra állni, ám továbbra is az idegenforgalom a meghatározó ágazata.

Egy új felmérés szerint a magyarok legkedveltebb külföldi tengerparti üdülőhelye Horvátország: a GfK Hungária Piackutató Intézet napokban közzétett jelentése szerint a legalább ötéjszakás tengerparti nyaralást tervezők 16,1 százaléka említette első helyen az adriai-partvidéki országot. Az éves számok is hasonló trendeket tükröznek: a Központi Statisztika Hivatal jelentése szerint Horvátországba 87,2 ezren látogattak egy évvel ezelőtt Magyarországról.

A tengerpartra való lejutás pedig az idei nyártól még egyszerűbb és gyorsabb: a fő szezonra már autópályán, megszakítás nélkül lehet eljutni Zágrábból a dél-dalmáciai nagy kikötővárosba, Splitbe, miután átadják a forgalomnak Dalmáciában a Pirovactól Splitig húzódó 33 km-es autópálya-szakaszt is. Ezzel együtt az idén újabb, csaknem száz díjköteles kilométert adnak át a forgalomnak. Horvátországban jelenleg 928,8 kilométer autópálya és gyorsforgalmi út van, amelyek zömmel díjkötelesek. (Számos autópálya-szakaszon, egy alagútban és hídon úthasználati díjat kell fizetni, mégpedig mindig a letéréskor. A díj függ a megtett kilométerek számától, a gépjármű méretétől.) A magyar turisták már a horvát határtól autópályán mehetnek a tengerre, akár Rijeka, akár Split felé. A javában zajló tízéves horvát sztrádaprogram szerint 2008-ig 1500 kilométerre bővül az autópálya-hálózat hossza.

Példamutató, ahogy Horvátország az elmúlt években látványosan javította közúti infrastruktúráját. Szakértők szerint ez elsősorban annak köszönhető, hogy nemzeti kérdéssé vált a sztrádaépítés, s ennek megfelelően sem a választási ciklusok, sem pedig az éppen hatalmon lévők - politikai vagy egyéb megfontolásból - nem akadályozzák a fejlesztéseket, nincs megtorpanás.

A gyors és költségkímélő építés annak tudható be, hogy rövid szakaszokat építenek, s azokat is fapadosan. Ez azt jelenti, hogy egy időben tucatnyi, 10-15 kilométeres szakaszokon zajlanak a munkálatok, s ahogy elkészül egy szakasz, azt azonnal bekapcsolják a forgalomba. Az utak átadásával pedig nem várják meg a kényelmet szolgáló egyéb infrastruktúra elkészültét.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.