Kerozinadó helyett emissziókereskedelem - ezt javasolja a légi közlekedés környezetbarátabbá tételére az Európai Bizottság. Sztavrosz Dimasz környezetvédelmi biztos hivatalosan ma ismerteti a tervezetet, amelynek értelmében 2008-tól az ipari üzemekhez hasonlóan a légitársaságok is bizonyos nagyságú szén-dioxid-kvótát kapnának, és ezt csak akkor léphetnék túl, ha a piacon további kibocsátási engedélyeket vásárolnának. Szakértők szerint ennek következtében legfeljebb tíz euróval drágulhatna egy-egy repülőjegy.

A légitársaságok a Die Presse szerint elfogadhatóbbnak tartanák a szennyezőanyag-kibocsátás ilyetén korlátozását, mint a korábban szintén felmerült kerozinadó vagy környezetvédelmi célú repülőjegypótdíj bevezetését. A bizottság azért tette le a garast egy ilyen megoldás mellett, mert ez viszonylag könnyen megvalósíthatónak tűnik, ráadásul a piactorzító hatás is ez esetben a legkisebb. A kvóták ugyanis minden, uniós repülőtérről induló járatra vonatkoznának, így nem kellene attól tartani, hogy az Európán kívüli légitársaságok előnyhöz jutnak. A brüsszeli tervet persze még a tagállamoknak és az Európai Parlamentnek is el kell fogadnia, ám erre jó esélyt ad, hogy a legnagyobb tagállamok közül Németország és Nagy-Britannia is támogatja a javaslatot. London az év végéig tartó uniós elnöki periódusa alatt mindent meg akar tenni azért, hogy sínre kerüljön az emissziókereskedelem kibővítése, sőt: távlati terveiben az ipari felhasználók esetében a már ma is működő emissziókereskedelmi rendszer további bővítését szorgalmazzák. Elliot Morley környezetvédelmi miniszter nemrég szakértői anyagokat mutatott be, amelyek szerint a magánszemélyek is bizonyos szén-dioxid-kvótát kapnának, amelyből kezdetben repülőjegyváltáskor, majd később mindenfajta menetjegy, üzemanyag és fűtőanyag vásárlásakor levonnának bizonyos menynyiséget.

Ez a lehetőség egyelőre nagyon távoli, ám a légi forgalomra vonatkozó javaslat jelzi: Brüsszel az emissziókereskedelmi rendszer fokozatos kiterjesztésében látja a kiotói klímavédelmi célok elérése és általában a szennyező anyagok csökkentésének útját. A légi forgalom "kipécézése" nem véletlen: jelenleg ugyan csupán az összes szén-dioxid-kibocsátás három százalékáért felelős az ágazat, ám ez az arány néhány éven belül megkétszereződhet. Az üzemanyag-felhasználás technológiai lehetőségei ugyanis korlátozottak, ráadásul az új konstrukciók megjelenése nem segít a több éve, évtizede üzemben lévő gépeken.