BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A legsúlyosabb gondot a dízelek jelentik - a rákkeltő részecskék miatt

A környezetbarát személyautók és könnyű haszongépjárművek elterjedését szeretné látni az Európai Bizottság. Ezt a célt szolgálja az Euro 5-ös motorokra vonatkozó, karácsony előtt kibocsátott jogszabályi javaslat is. Ennek értelmében legkorábban 2008-as kezdettel jelentős kibocsátáscsökkentésre köteleznék a gyártókat.
Az Euro 5-ös dízelmotorok az Európai Unióban 2005 óta forgalomba kerülő 4-eseknél 80 százalékkal kisebb részecske- és egynegyeddel alacsonyabb nitrogén-oxid-kibocsátást kell produkáljanak. A benzinmotoroknál a szénhidrogének és nitrogén-oxidok emisszióját 25 százalékkal kell majd mérsékelni. Az új határértékek miatt elkerülhetetlenné válik, hogy a dízeljárműveket részecskeszűrővel szereljék fel.
A legsúlyosabb gondot egyébként éppen a dízelek jelentik: bár viszonylag kevés üzemanyagot fogyasztanak, rákkeltő részecskéket bocsátanak a légkörbe. Uniós vizsgálatokból kiderült, hogy a részecskekoncentráció minden agglomeráció esetében magasabb az előírt értéknél – mutat rá az Egészségügyi Stratégiai Kutatóintézet. Egyes német és flandriai városokban a levegőszennyezettség már most eléri a készültségi szintet.
Elsősorban ezt a problémát kívánja mérsékelni a bizottság egy másik új javaslata, amely kötelezné a hatóságokat, hogy éves gépkocsi-beszerzési keretük legalább negyedét olyan járművek vásárlására fordítsák, amelyek különösen környezetbarát technológiával működnek – írja a Rapid. Ezzel az előállítók közvetett költségvetési segítséget kapnának a szélesebb piacra való kijutáshoz. Ez a közigazgatási szervek által nagy tételben vásárolt, 3,5 tonnánál nehezebb, szinte kizárólag dízelmotorral hajtott, környezetbarát technológiájú járművekre vonatkozik. Ilyenek a buszok, a teherautók és a hulladékgyűjtők. (A buszok esetében egyébként a közbeszerzések teszik ki a teljes piac 30 százalékát.)
Hogy az Euro 5-ös előírások teljesítése hogyan jelenik majd meg a járművek árában, legkorábban a 2007-es értékesítési év mutatja meg – tudtuk meg Győző Gábortól, a Magyar Gépjárműimportőrök Szövetségének elnökétől. Győző elmondása szerint már az Euro 4-es motorok 2005-ös megjelenése kapcsán is minimális áremelkedést lehetett tapasztalni. Ha ráadásul az idei évhez hasonlóan 2006-ban is csökkennek az eladások, a gyártóknak meg kell találni a módját, hogy az új technológia többletköltségeit visszakapják. (VG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.