A legsúlyosabb gondot a dízelek jelentik - a rákkeltő részecskék miatt
A környezetbarát személyautók és könnyű haszongépjárművek elterjedését szeretné látni az Európai Bizottság. Ezt a célt szolgálja az Euro 5-ös motorokra vonatkozó, karácsony előtt kibocsátott jogszabályi javaslat is. Ennek értelmében legkorábban 2008-as kezdettel jelentős kibocsátáscsökkentésre köteleznék a gyártókat.
Az Euro 5-ös dízelmotorok az Európai Unióban 2005 óta forgalomba kerülő 4-eseknél 80 százalékkal kisebb részecske- és egynegyeddel alacsonyabb nitrogén-oxid-kibocsátást kell produkáljanak. A benzinmotoroknál a szénhidrogének és nitrogén-oxidok emisszióját 25 százalékkal kell majd mérsékelni. Az új határértékek miatt elkerülhetetlenné válik, hogy a dízeljárműveket részecskeszűrővel szereljék fel.
A legsúlyosabb gondot egyébként éppen a dízelek jelentik: bár viszonylag kevés üzemanyagot fogyasztanak, rákkeltő részecskéket bocsátanak a légkörbe. Uniós vizsgálatokból kiderült, hogy a részecskekoncentráció minden agglomeráció esetében magasabb az előírt értéknél – mutat rá az Egészségügyi Stratégiai Kutatóintézet. Egyes német és flandriai városokban a levegőszennyezettség már most eléri a készültségi szintet.
Elsősorban ezt a problémát kívánja mérsékelni a bizottság egy másik új javaslata, amely kötelezné a hatóságokat, hogy éves gépkocsi-beszerzési keretük legalább negyedét olyan járművek vásárlására fordítsák, amelyek különösen környezetbarát technológiával működnek – írja a Rapid. Ezzel az előállítók közvetett költségvetési segítséget kapnának a szélesebb piacra való kijutáshoz. Ez a közigazgatási szervek által nagy tételben vásárolt, 3,5 tonnánál nehezebb, szinte kizárólag dízelmotorral hajtott, környezetbarát technológiájú járművekre vonatkozik. Ilyenek a buszok, a teherautók és a hulladékgyűjtők. (A buszok esetében egyébként a közbeszerzések teszik ki a teljes piac 30 százalékát.)
Hogy az Euro 5-ös előírások teljesítése hogyan jelenik majd meg a járművek árában, legkorábban a 2007-es értékesítési év mutatja meg – tudtuk meg Győző Gábortól, a Magyar Gépjárműimportőrök Szövetségének elnökétől. Győző elmondása szerint már az Euro 4-es motorok 2005-ös megjelenése kapcsán is minimális áremelkedést lehetett tapasztalni. Ha ráadásul az idei évhez hasonlóan 2006-ban is csökkennek az eladások, a gyártóknak meg kell találni a módját, hogy az új technológia többletköltségeit visszakapják. (VG)


