A Budapesti Közlekedési Szövetségen (BKSZ) kívül a nagyvárosok, Debrecen, Szeged, Miskolc, Pécs, Győr környékén is létrejöhetnek közlekedési szövetségek – tudta meg lapunk. Ezek előkészítése napirenden van, Debrecenben szándéknyilatkozatot írt alá az önkormányzat, a Debreceni Közlekedési Vállalat, a Hajdú Volán és a MÁV. Előrehaladott a Nyugat-magyarországi Közlekedési Szövetség létrejöttével kapcsolatos kezdeményezés is, amelynek hajtómotorja a GYSEV.
A regionális fejlesztési ügynökség megbízásából megvalósíthatósági tanulmány készült, ez első körben az érdekelt önkormányzatok és szolgáltatók közötti szándéknyilatkozat aláírását javasolja. Ugyancsak kezdeményezi egy közlekedésszervező iroda megalakítását, amely a GySEV szervezetén belül jöhetne létre. Az említett közlekedési szövetségek jelenleg nem kapnak támogatást, hiszen még nem működnek. A szaktárca szerint az előkészítés finanszírozására helyi források szükségesek, mint a nyugat-magyarországi esetben.
A Budapesti Közlekedési Szövetséghez hasonló működés esetén viszont a többi közlekedési szövetségnek is költségvetési forrásokra lenne szüksége. A BKSZ az idei 432 millió forint után jövőre 2,4 milliárdot meghaladó támogatást kap – tudtuk meg Kéthelyi József ügyvezető igazgatótól. Ebből 840 milliót a főváros ad, a többit az állami büdzsé (GKM-fejezet) állja. A budapesti egyesített bérlet hét típusából szeptemberben 25 527, októberben 24 845, novemberben pedig 26 645 fogyott. Az utasszámlálási becslés alapján az eddigieknek háromszorosával számoltak – mondta Kéthelyi József. Számításaikat ismert bérlettípusra készítették, amelyet keresnek, vásárolnak, de ez a bérlet új, logikája is eltér az eddigi MÁV-, illetve Volán-bérletektől. Éves bérlet is csak a jövő évtől lesz, árusításukat már megkezdték.
A közös bérlet ösztönzéséhez az utazási lehetőséget is meg kell teremteni. Egyebek között napirenden van a menetrendi egyeztetés, a vasútra való „ráhordás” megoldás. A budapesti egyesített bérlet – a BKV-havibérlet áránál tíz százalékkal drágábban – kibővített szolgáltatást nyújt a budapesti és a fővárosba ingázó utasok számára, akik ezzel jól járnak. Elegendő ugyanis a csatlakozó vasúti vagy helyközi autóbusz-havijegyet, illetve menetjegyet a főváros területén fekvő legutolsó állomás és a BKSZ területén lévő agglomerációs település között megváltani. Így az utasok évente 50–80 ezer forintot spórolhatnak. (MK)