Az EU a napirenden szereplő exportszubvenció-leépítéseket és vámcsökkentéseket eredetileg olyan átfogó szabályozási csomag részeként ajánlotta fel, amely más gazdasági területeken megfelelő ellentételezéseket tartalmazott. Most viszont a kompenzáció nem látszik elégségesnek – vélik elemzők.
Az EU-ban és itthon is az agrárverseny erősödésére kell számítani a liberalizációs lépések nyomán – mondta Halmai Péter, a Szent István Egyetem profeszszora. Hosszabb távon jelentősen csökkenhet a külső védettség a vámlebontások miatt: elsősorban a marhahús-, a tej- és a gabonapiacon nőhet a konkurencia, mivel az import fokozódhat.
Az exportszubvenciók leépítése ugyanakkor azokat az ágazatokat érintheti érzékenyen, amelyekben az uniós intervenciós árak meghaladják a világpiaciakat. E helyzet eddig időről időre túltermelést generált, de a támogatások megszüntetésével nem lesznek források a többletek kiviteléhez. A tejnél és a cukornál az EU már döntött az intézményes árak mérsékléséről, a későbbiekben pedig a 101,31 eurós tonnánkénti gabonaintervenciós ár csökkentése is napirendre kerülhet.
Elfogadhatatlan lenne a magyar piaci szereplők számára, ha rövid távon további vámleépítések lépnének életbe – mondta Csikai Miklós, a Magyar Agrárkamara elnöke. Mint ismert, Brüsszel eredetileg több mint 40 százalékkal (23 százalékról 12-re) is csökkentette volna az átlagos agrárvámszintet, de a WTO egyelőre csak a legszegényebb országoknak szavazott meg teljes vámmentességet 2008-tól. Csikai Miklós leszögezte: az újabb könnyítéseknek ellentmond, hogy a liberalizációt leginkább szorgalmazó USA egy főre vetítve 4 eurónyi importot „enged be”, míg az EU 40 eurónyit. Másrészt a jelentős vámcsökkentés 5–25 százalékkal mérsékelné az európai felvásárlási árszinteket, és ezt a termelők nem tudnák kigazdálkodni.
A gyors vámleépítések nálunk azért is vezetnének „beláthatalan katasztrófához”, mert a magyar termelők a régi EU-tagállamoknak járó agrártámogatások egy részét kapják csak meg – fogalmazott az elnök. Hoszszabb távon azonban jól ki lehetne használni a kedvező magyar termelési adottságokat, ha az uniós és a nemzeti forrásokból végre lehetne hajtani a szükséges fejlesztéseket. Ez esetben az exportszubvenciók 2013-ig tervezett felszámolása sem okozna jelentős megrázkódtatást – közölte Csikei Miklós.
Brüsszel az utóbbi időszakban évi 3-4 milliárd eurót fordított agrárgazdasági exportszubvenciókra, de ezek csak 12 milliárdos forgalmat érintettek az 50 milliárd eurós teljes közösségi exportból. A támogatások jelentős részét a cukor- és a tejkivitel emésztette fel. Magyarország évente 2,5-3 milliárd eurónyi agrárexportot bonyolít le, és ennek mintegy 40 százalékát szállítja harmadik piacokra. A korábbi hivatalos nyilatkozatok szerint ehhez évi 15-20 milliárd forintnyi (70-80 millió eurónyi) brüsszeli exportszubvenció társul.
Hatvan százalékban végrehajtottuk a dohai forduló célkitűzéseit – jelentette ki a vasárnap véget ért hongkongi WTO-csúcsértekezlet eredményeit összegezve Pascal Lamy, a szervezet főtitkára. A főbb kereskedelmi hatalmak nyilatkozataiból azonban kiderül, hogy a munka hátralévő 40 százaléka meglehetősen kemény dió lesz. Hongkongban nem történt előrelépés az ipari vámok lebontását és a külföldi tőkeberuházások liberalizálását illetően, márpedig a fejlett országok ezt követelik cserébe agrárpiacaik megnyitásáért. A beruházások liberalizálását illetően jövő júliusig kell ajánlatokat tenniük a tagországoknak, s ez azzal a veszéllyel jár, hogy a forduló 2007-es lezárásáig nem lesz elég idő az alku megkötésére, és nem minden ország vesz részt majd abban – mutat rá Pascal Kerneis, az Európai Szolgáltatói Fórum (ESF) ügyvezető igazgatója. Amerikai törvényhozók is arra panaszkodnak, hogy miközben Washington sorra teszi az engedményeket az agrárpiacon, a fejlődő és a közepes jövedelmű országok semmiben sem engednek. Kamal Nath indiai kereskedelmi miniszter azonban keményen visszautasítja a vádakat, mondván: ez a liberalizációs forduló nem arról szól, hogy a fejlett országok piacot szereznek a fejlődők államokban, hanem hogy az utóbbiak javítják eladási lehetőségeiket. Ennek megfelelően Hongkongban még hozzávetőleges menetrend sem született az ipari áruk és a szolgáltatások liberalizálására vonatkozóan, miközben a mezőgazdasági exportszubvenciókat 2013-ig le kell bontani (VG, 2005. december 19., 1. oldal).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.