Egy fontos lépéssel jutottunk közelebb az európai műholdas navigációs rendszer létrehozásához azzal, hogy tegnap a kazahsztáni Bajkonurból fellőtték a Galileo rendszer első kísérleti egységét. Az orosz hordozórakétán felbocsátott, brit gyártmányú GIOVE-A műholdat jövőre egy második tesztegység követi, majd 2008-tól megkezdik a tényleges munkát ellátó 30 szatellit pályára juttatását, valamint a földi átjátszóállomások és az irányító központ kiépítését.
A műholdas helymeghatározást biztosító rendszer 2010-től áll a megbízók rendelkezésére, és ez az EU várakozásai szerint a gazdaság számos területét forradalmasíthatja. A közúti közlekedésen túl a hajózásban, a földnyilvántartásban, a növényvédelemben és más területeken is rendkívüli hasznot ígér az egyméteres pontosságú helymeghatározást lehetővé tevő rendszer, amelynek szolgáltatásait – az amerikai GPS-szel ellentétben – a katonai szempontok sem korlátozzák.
A Galileo az első olyan nagyszabású uniós beruházás, amely a köz- és a magánszféra együttműködésében valósul meg. A beruházás költségét Brüsszel 3,2 milliárd euróra becsüli, és nagyjából ekkora (3,4 milliárdos) összeget számolt a PricewaterhouseCoopers is, amely 2003-ban adott ki megvalósíthatósági tanulmányt. Ez nagyjából 150 kilométer autópálya építésének költségével egyenlő, tehát a műholdas rendszer egyáltalán nem tekinthető drágának – vélik Brüsszelben.
A koncessziótulajdonos várható bevétele – amely a vevőkészülékek tulajdonosai és egyéb felhasználók által a szoftverek után fizetett jogdíjakból folyik majd be – a beruházási költség 4,6-szeresét is elérheti. Az igazi haszon azonban a gazdaság számos szereplőjénél jelenik majd meg. A Galileo legalább százezer álláshelyet teremthet, és az alvállalkozók között az európaiak mellett kínai, orosz, indiai, sőt izraeli és dél-koreai cégek is szerepelnek majd.
-EADS (európai)
-Thales (francia)
-Alcatel (francia)
-Inmarsat (brit)
-Finmeccanica (olasz)
-AENA (spanyol)
-Hispasat (spanyol)
-Deutsche Telekom–German Aerospace Center (német)
-EADS (európai)
-Thales (francia)
-Alcatel (francia)
-Inmarsat (brit)
-Finmeccanica (olasz)
-AENA (spanyol)
-Hispasat (spanyol)
-Deutsche Telekom–German Aerospace Center (német) Oroszország is gőzerővel dolgozik saját műholdas navigációs rendszerének kialakításán. A Glonass 24 műholdja közül tizenhetet már pályára állítottak, ám csak 2008-tól ígérik a rendszer kereskedelmi célú felhasználását. A Glonass – az amerikai GPS-hez hasonlóan – katonai irányítás alatt áll majd, és abban is közös vele, hogy kompatibilis lesz az uniós Galileóval.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.