BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felhördültek a kamarák: politikai támadás!

Lapunknak felsőbb politikai szinten is megerősítették azt a hírt, miszerint határozott szándék van a szakmai kamarák kötelező tagsági rendszerének megszüntetésére. Úgy vélik, semmi sem indokolja ezt. Van olyan álláspont, mely szerint a kamarák akadályozzák a reformfolyamatokat, a meglévő állapotok konzerválásában érdekeltek. Az érintett szakmai szervezetek viszont élénken tiltakoznak, politikai motivációt sejtenek a háttérben.
Diktatórikus eljárásnak tartaná a Magyar Orvosi Kamara (MOK) főtitkára, ha a kormány valóban megszüntetné a kötelező kamarai tagságot – közölte tegnap a Népszabadság. Ha diszkriminatív módon csak az orvosok körében tenné meg, a MOK az Alkotmánybírósághoz fordulna. Gyenes Géza szerint a szándék mögött az húzódhat meg, hogy félre akarják állítani a kamarát az egészségügyi reform elől. Ugyanis a kamara jogai között szerepel a szakmát érintő törvénytervezetek, rendeletek véleményezése, a szakmai és etikai normák kialakítása és azok betartatása a tagságukkal. A főtitkár kikéri a Magyar Orvosi Kamara konzervatív politikai indíttatású minősítést, s kijelentette: az 1994-ben történt megalakulásuk óta bármilyen színezetű kormány volt is hatalmon, mindenkor a szakmát képviselték.
A MOK – törvényben rögzített köztestület lévén – joga és kötelessége az orvosok működési engedélyének kiadása, a működtetés nyilvántartása, a külföldi munkavállaláshoz szükséges igazolás kiadása és az etikai ügyekben való eljárás. Ez utóbbi a betegek számára elkerülhetetlenül fontos tevékenységük. Ha a kötelező tagságot megszüntetnék, úgy a kamara tagjaként praktizáló orvos ellen indíthatnának etikai eljárást, ám a nem tagok ügyében nem. A kormány kezdeményezheti ugyan a kamarákról szóló törvény módosítását, s feles törvény lévén, bizonyára sikerül is a szándékának a megvalósítása, ám a döntés következménye kiszámíthatatlan. Nem véletlen, hogy az Európai Unió országainak többségében kötelező a kamarai tagság – tette hozzá.
A hétezer tagot számláló Magyar Gyógyszerész Kamara (MGYK) politikai indíttatásúnak tartja a kamarák kötelező tagsága megszüntetésének szándékát, pedig Horváth Tamás alelnök szerint szervezetük szakmai testület, amely számos államigazgatási feladatot lát el. Közte van például a patikaműködtetési jog kiadása, amit 2002-ben, az állami feladatok decentralizálása idején testált rájuk az állam. Az MGYK szerencsétlennek tartaná, ha évente változtatnának az államigazgatás rendszerén, hiszen alig építették ki az államtól kapott feladatok ellátására a szervezetüket. Az alelnök utalt rá, hogy a jelenlegi kormány már megpróbálta véghezvinni ezt a tervét, ám győzött a józan ész. Nemzetközi példák igazolják ugyanis, hogy a kötelező kamarai tagsággal szoros kapcsolatban van a szakmaiság és az etika.
Skultéty László, a GKI Egészségügy-kutató Intézet Kft. ügyvezető igazgatója szerint a MOK-nak hatósági jogosítványai vannak, többek között a praktizálást engedélyezi és függeszti fel, a jogszabályalkotás és egyéb döntések terén pedig véleményezési jogosultsággal ruházták fel. Elméletileg nincs akadálya annak, hogy a szakminisztérium vegye át a hatósági funkciókat, amely a kamara gyengülését vonhatja maga után. Ez esetben kérdés, hogy érdekeltek lesznek-e az orvosok abban, hogy belépjenek a testületbe. A gyógyszerészkamarának ma árkihirdetési feladata van, amelyet akár a tárca is el tudna látni, ám a köztestület a meglévő patikák piacát védi és az új patikák megnyitását engedélyezi.
Bánáti János, a Magyar Ügyvédi Kamara elnöke utalt az Alkotmánybíróságnak a kötelező kamarai tagsággal kapcsolatos egyik első döntésére, amely kimondta, hogy az ügyvédségre – annak az igazságszolgáltatáshoz való szerves kapcsolódása folytán – ez az egyedül alkalmazható modell. Egyébként, tette hozzá, minden jog- és kultúrállamban kötelező az ügyvédi kamarai tagság. Hangsúlyozta, hogy a kamara az államtól kapott jogosítvány alapján látja el az ügyvédi tevékenységhez szükséges engedélyezést és a működés fölötti kontrollt. Így a kamara mint erős köztestület a garanciája annak, hogy az ügyvéd – az állampolgár képviseletében – megfelelő biztonsággal léphessen fel a különböző ügyekben az állammal szemben.
Parti Tamás, a Magyar Országos Közjegyzői Kamara szóvivője szerint elképzelhetetlen a kötelező tagság megszüntetése. Kiemelte: a közjegyzők csakis hatósági feladatokat látnak el. Közhiteles nyilvántartást és irattárat működtetnek. A közjegyzői kamara – hasonlóan a bírósági végrehajtói kamarához – hatósági feladatokat ellátó személyek ellenőrzésére és részbeni eljárási szabályozásra hivatott. A közjegyzői tevékenység tehát nem tartozik a klasszikus szabad foglalkozások közé, így különösen indokolt a folyamatos ellenőrzése.
Lapunktól értesült a kötelező kamarai tagság tervezett megszüntetéséről Kováts Gábor, a Magyar Mérnöki Kamara elnöke, aki nem látja a lépés racionalitását. Éppen a közelmúltban kaptak ugyanis pluszjogosultságokat, olyan feladatokat – például a mérnöktovábbképzésben –, amelyeket eddig állami apparátus végzett. Ezek az új feladatok összhangban vannak az uniós gyakorlattal, s azt célozzák, hogy tovább erősödjön a kamara szerepe. Mélységesen ellenezne a szakember egy ilyen döntést, ami szerinte a minőségi színvonal romlását eredményezné, a kamara ugyanis úgy működik, mint egy céh, amely szakmai, minőségi garanciákat nyújt, jogosultságokat ad. A szakmában egyébként nem mindenkinek kötelező a tagság, csak a tervező- és szakértő mérnököknek, s igazságügyi mérnökszakértő is csak az lehet, aki tagja a kamarának. A testületnek jelenleg hozzávetőleg 18 ezer tagja van.
Kifejezett politikai támadásként értékelné Eltér István, a Magyar Építész Kamara elnöke, ha megszüntetnék a kötelező tagságot. Szerinte ez azért fontos, mert az építészeket különböző szakmai színvonalon képzik itthon és külföldön, jelenleg csak a szakmai kamara képes a megfelelő kontrollra, a szakmai minőség, megfelelőség ellenőrzésére. Arról nem is beszélve, hogy állami közfeladatot is ellátnak, például a névjegyzék nyilvántartását. Van olyan ország, ahol nem kötelező az építészek kamarai tagsága, de ott rendkívül szigorú feltételeket támasztanak azokkal szemben, akik tervezni szeretnének. Nálunk csak az lehet a kamara tagja, vagyis csak az tervezhet önállóan, aki az egyetem elvégzését követően legalább öt évig dolgozott egy tervezőirodában. A kamarának tízezer tagja van, legnagyobb részben építészek. Az eddigi szabályok szerint aki egyszer megkapta a jogosultságot, élete végéig nem veszítette el, ám hamarosan új rendelet lép életbe, amely szerint ötévenként meg kell újítani a jogosítványokat. Ez kreditrendszerben működne, bizonyos tevékenységekkel, díjakkal pontokat lehetne szerezni. Eltér István azt is elmondta, hogy a terveik szerint hamarosan megalakul a szakmai kamarák szövetsége, és így közös elvek alapján szabályozhatnák például az etikai normákat.
Hivatásrendi kamarák nélkül nem lehet megszervezni az országot – jelentette ki a hír kapcsán Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke. Ezek a testületek egyfajta szakmai kontrollt jelentenek, ha megszűnnének, az államnak kellene újabb szervezeteket létrehoznia, ugyanis a társadalmi igény megvan erre. A szakmai szereplők nyilvántartása, továbbképzése és egy sor más kamarai teendő közfeladat, ezt el kell valakinek végeznie.
Az MKIK 2000-ben szembesült a kötelező kamarai tagság eltörlésével, annak következtében töredékére esett vissza a létszám, mára viszont már 40 ezerre sikerült feltornászni az önkéntes tagok számát. Parragh szerint pozitív nyomás alá került a kamara, saját legitimációja érdekében egyre vonzóbb szolgáltatásokat kínál a vállalkozóknak. Mindazonáltal súlyosan sérült a gazdaság szervezete, teljes körű nyilvántartás híján nem lehet tudni, hogy ki kicsoda, nincs rálátás az üzleti szereplőkre, fontos információk hiányoznak a döntésekhez – tette hozzá.
A szakmai kamarák elszaporodása a kilencvenes években esetenként kifejezetten hátrányos következményekkel járt: egyes ágazatokban korporatív jellegű, a modernizációra rugalmatlan közigazgatás megszilárdulásához vezetett, sok helyen összemosódott, hol ér véget az érdek-képviseleti funkció és hol kezdődik az állami közjogi feladatok ellátása – nyilatkozott a Világgazdaságnak Gadó Gábor, az igazságügyi tárca helyettes államtitkára. Álláspontja szerint nagyon nehéz véghezvinni érdemi változásokat – a deregulációt éppúgy, mint a visszaélések elleni fellépést –, ha azokért egy olyan testület a felelős, amelyet egy a helyzet konzerválásában érdekelt szakma képviselői alkotnak. Nem véletlen – mondta –, hogy például a közösségi jog megtiltja, hogy a nem feltétlenül pártatlan könyvvizsgáló kamarák bizonyos felügyeleti funkciókat lássanak el a könyvvizsgálók felett.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) már évek óta szorgalmazza a kamarai rendszer deregulációs felülvizsgálatát és bizonyos versenykorlátozó kamarai jogosítványok megvonását – emlékeztetett Torjákné Amberger Teréz , a GVH irodavezetője. Ettől némiképp eltér a kötelező kamarai tagság kérdése. A hivatal mindenesetre úgy vélekedik, hogy fölösleges a kamarásítás azokban a szakmákban, ahol van állami nyilvántartásba vétel. E testületek létét még azokon a területeken is megfontolandónak tartja, ahol állami feladatokat vállalnak át.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.