Kinek volt érdeke az importárbázisra való áttérés?
Korábban a gáznál úgynevezett kevert árképzés működött Magyarországon, mind a lakossági, mind pedig a nem lakossági felhasználás esetében. Ennek lényege, hogy az árakat részben a hazai kitermelésű földgáz önköltsége (+ a nyereség), részben az importbekerülési árak határozták meg. Természetesen a földgáz bekerülési költségei fölött kellett elismerni a szállítás, a tárolás, és a fogyasztóhoz való eljuttatás stb. ráfordításait is. Tekintettel arra, hogy a hazai kitermelésű földgáz önköltsége lényegesen – legalább egyharmaddal – alacsonyabb, mint az importgáz bekerülési ára, a magyar vállalatok a kalkulációikban alacsonyabb gázárakat vehettek figyelembe, mint európai versenytársaik. Ezt a gázárképzési rendszert az Európai Unió versenyjogi szempontból kifogásolta. Ugyanakkor tény, hogy a Mol Rt. már az 1990-es évek közepén szorgalmazta a kevert árképzési rendszer megszüntetését, és az egységes, mindenkire kiterjedő importárbázisra való áttérést. Érvelése szerint:– a hazai termelésű földgáz alulértékelt volt, noha használati értékét tekintve egyenértékű az importgázzal, – az intézkedésre a gázpiac liberalizációja és a tőzsde „felpezsdítése” miatt is szükség lenne.
Az importárbázisra való áttérés azonban logikailag azt jelentette, hogy az árszínvonal azonnal megemelkedik azzal az összeggel, amely a hazai kitermelésű földgáz önköltsége és az importár között van. Ennek mértéke mai áron kb. 100 milliárd forint. Ez a pénz azonban nem maradhat a kitermelő zsebében, mert azt a költségvetés bányajáradék formájában elvonja. Felmerül azonban a kérdés, hogy egy magánvállalatnak milyen érdeke fűződhetett a javaslat megvalósításához, ha egyébként mind a hazai kitermelés, mind az import költségeit elismerik az áraiban? Lehet, hogy a kitermelés mennyisége a saját érdekeknek megfelelően szabályozható, illetve, hogy az önköltség pontos öszszege nehezen ellenőrizhető, így a bányajáradék összege is érdemben befolyásolható? Ez egy védekezési mechanizmust jelentett az árhatóságok sokszor nem közgazdasági szempontok által vezérelt ármegállapításával szemben?
Az EU által versenyjogi szempontból kifogásolt árképzési rendszert azonban a Mol Rt. igényeinek megfelelően alakították át. A törvény szövege szerint „A belföldön kitermelt földgáz – árszabályozás szempontjából elismert – értékét a külpiaci árak figyelembevételével kell meghatározni”, tehát a lakossági és a nem lakossági fogyasztásnál egyaránt az importárbázisú árképzést vezették be. Történt ez annak ellenére, hogy az EU a lakosság esetében a kevert ár alkalmazását nem tiltja, illetve mindegy az uniónak, hogy a lakossági gázár az árkiegészítés vagy más alkalmazott technika miatt alacsonyabb a nem lakossági importárbázison képzett gázárnál.
Egy ilyen intézkedés inflációs és szociális szempontból egyaránt elfogadhatatlan lett volna. Hiszen csak azért árat emelni, hogy a hazai kitermelésű földgázra kivetett bányajáradék öszszegét valamilyen technikai megoldással visszajuttassák a fogyasztónak, értelmetlen mesterséges árindexnövelés. A csapdából úgy került ki a kormány, hogy a gázszámla bruttó összegéből levonatta az egyébként logikusan, alanyi jogon járó visszatérítést, amelyet ily módon már az árstatisztika is kezelni tudott.
(Egyébként nem tartom mindentől elrugaszkodott helyzetnek azt, ha Magyarországon a lakossági földgáz – a rendelkezésünkre álló olcsóbb forrás miatt – 20-30 százalékkal olcsóbb, mint a fejlettebb országokban, különösen akkor, ha a jövedelmek egyötödét teszik ki a németországi kereseteknek. Így a takarékosságra való ösztönzés még erősebb is, mint a fejlett országokban.)
Létezik-e támogatás a gázárakban?
A „visszatérítést” helytelenül támogatásnak nevezte el a kormány, feltehetően azért, hogy hónapról hónapra a számlákon a támogatás szó feltüntetésével szociális érzékenységéről biztosítsa a lakosságot, de amit később – egy megfelelőbb időpontban – mint „piacellenes intézményt” megszüntethet.
A föld méhében rejlő kincs azonban a magyar államé, tehát a népé, vagyis a lakosságé! Nem biztos, hogy ez a megállapítás kiállná egy jogi vizsgálat próbáját, mégsem lenne helyes az ebből származó bevételt más célokra felhasználni. (Ez nem áfabevétel, amelyet például a rendőrség fenntartására is lehet fordítani.) Az ebből származó haszon – megítélésem szerint – egyedül a lakosságot illeti meg, méghozzá „pántlikázottan”, ezért ezt támogatásnak elkeresztelni enyhén szólva nem etikus. Megszüntetése vagy csökkentése pedig egyenesen azt jelentené, hogy a lakosság támogatná a költségvetést, és nem fordítva, hiszen a kitermelőnek a bányajáradékot továbbra is be kellene fizetnie a költségvetésbe.
A kormányzati PR-henger már beindult, és arról próbálja a lakosságot meggyőzni, hogy „16 évvel a kapitalizmus bevezetése után az ártámogatás mennyire nem piackonform intézmény. A »támogatások« jelentős csökkentése – és persze majdani megszüntetése – csak a kormány körültekintő szociális intézkedése mellett megy végbe.”
Javaslat a lakossági gázárképzésre, a „támogatás” megszüntetésére
A Magyarországon felhasznált földgáz kb. egyharmada hazai kitermelésből, kétharmada importból származik. Az előbbi forrás biztosítja a lakossági fogyasztás mintegy kétharmadát, amelyet egyharmad részben az importból származó földgázzal kell pótolni. E körben tehát – az EU-szabályok szerint is – nyugodtan alkalmazni lehet a kevert árképzést. Ebben az esetben a lakossági fogyasztói ár két komponensből tevődik öszsze: kétharmad arányban a hazai kitermelésű földgáz költségéből (ideértve az indokolt nyereséget), egyharmad részben pedig a mindenkori importbeszerzési árból.
A földgáz nem lakossági felhasználása esetében teljes egészében a mindenkori importbekerülési árakat kell alkalmazni. E megoldás alapján mindenkinek minden költsége megtérül, és tisztességes nyereségre is szert tesz. Nincs bányajáradék, nem kell a lakosságot „támogatni”, és főleg bonyolultan – és természetéből adódóan igazságtalanul – „kompenzálni” sem. Ez persze hatalmi kérdés, hiszen le kell mondani a pénzbeszedés és -osztogatás élvezetéről.
Egyébként nem létezik olyan kompenzációs mechanizmus, amely igazságos lenne. Ilyen csak az íróasztalon van. Minden miniszterelnök arra vágyik, valaki tegyen le az asztalára a valóban rászorultakról egy (személyi és irányítószámmal ellátott) névsort. A fűtött uszodákra és más, esetleg ellenkező előjelű szélsőségekre való hivatkozás pedig demagógia, csak a politikusok ijesztgetésére és önös érdekek érvényesítésére alkalmas. Mivel tisztességes ellentételezés nincs, ezért szükségképpen lesznek, alul- és felülkompenzáltak. Mindez komoly társadalmi feszültségek kialakulását eredményezi.
Homályos kormányzati szándék
A javasolt rendszerben szó sincs tehát támogatásról, ezért annak csökkentése vagy megszüntetése, és így az ellentételezésre vonatkozó igény fel sem merülhet. Ha azonban a kormány úgy gondolná, hogy a lakosságtól kér a költségvetés számára támogatást, akkor azt kellene mondania, hogy „a neked járó viszszatérítést megvonom, de a bányajáradékra változatlanul én tartok igényt”. Ez így lenne becsületes. Ha pedig mégsem szeretné megszüntetni a beszedett bányajáradék összegének a lakosság részére történő visszaosztását, akkor ezt kell bejelentenie. E nélkül, most azt kell gondolnunk, hogy a kormány – a most bejelentett intézkedésen túl – a nyilatkozatok szerint háromféle címen tervez gázárat emelni:
1. a nem létező támogatás csökkentése, illetve „megvonása”,
2. a forgalmi adó felemelése
3. és a világpiaci árak emelkedése miatt.
Mint a fentiekből kitűnik, valóságos támogatás nincs, illetve az csak virtuális, ezért ezen a címen áremelés nem indokolt. A rendszerváltás óta a legnagyobb kárt talán az év eleji (összességében és éves szinten 270 milliárd forint kihatású) áfacsökkentés okozta. (Erről részletesen már a Magyar Nemzet március 30-i számában beszámoltam.) Ezt az intézkedést kell tehát visszavonni, nem pedig újabb áfaemelést javasolni, növelve ezzel az alapvető élelmiszerek, a víz- és csatorna-, valamint a távfűtési díjat, illetve a gázárat. Az importbeszerzési árak emelkedése miatt a gázáremelést azonban valóban végre kell hajtani, ideértve azt az esetet is, ha a bányajáradék öszszege már nem nyújtana fedezetet a lakossági gázárakra.
Egészen más típusú döntés lenne, ha nemzetbiztonsági, stratégiai okok miatt leállítanánk a hazai földgáz kitermelését. Ebben az esetben a teljes felhasználást importból kellene biztosítani. Természetesen a hazai kitermelés leállítása, az import növelése – még ha lehetséges is lenne – jelentős költségnövekedéssel járhatna. Egy ilyen típusú döntés azonban nem árképzési kérdés, jelentőségét tekintve azt messze meghaladja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.