Felmérés. Kedvezően hatott a cég helyzetére az egységes belső piaci szabályok átvétele – így nyilatkozott az új tagországok vállalatvezetőinek 35 százaléka. Az Európai Bizottság megbízásából készített Eurobarometer-felmérésben megkérdezett menedzsereknek mindössze öt százaléka mondta azt, hogy az uniós szabályozás hátrányosan hatott tevékenységükre (a többiek nem adtak határozott választ). A tizenöt régi tagállamban 30:7 arányban vezetnek azok, akik összességükben elégedettek a belső piaci szabályokkal.
A többi tagországhoz hasonlóan a magyar vállalatvezetők is a vámolás egyszerűbbé válását és a határellenőrzés megszűnését üdvözlik a legnagyobb arányban: ezekből minden második cég közvetlenül is profitált. Az unión belüli eladásokra vonatkozó áfaszabályokat és az egységes európai termékszabványokat tíz magyar menedzserből három üdvözölte, ugyanakkor a megkérdezettek tíz százaléka azt mondta, hogy ezen a téren hátrányos változásokat hozott 2004. május elseje. Az európai közbeszerzési szabályok a legtöbb céget nem érintik közvetlenül, ám akiket igen, azoknál majdnem ugyanakkora arányban vannak az elégedetlenek, mint az elégedettek (6,5, illetve 10,7 százalék).
A tagországok lakossága eközben elsősorban a piaci verseny élénkítését és a termékválaszték bővítését sorolja az egységes belső piac kézzelfogható eredményei közé. Az Eurobarometer keretében megkérdezett 25 ezer európai polgárnak kétharmada-háromnegyede jelölte meg ezeket az előnyöket, míg a termékek minőségének javulását már csak minden második válaszadó érzékelte.
Charlie McCreevy belső piaci biztos nemrég szakmai szervezetek képviselőinek meghallgatásával is igyekezett tájékozódni a vállalatok véleményéről. Ennek eredményeként felmerült, hogy a kkv-k gondjaival foglalkozó szakértőket delegálnak a tagállamokban működő bizottsági képviseletekhez, a nemzeti kormányoknak pedig javasolni fogják a belső piaci szabályok végrehajtását felügyelő testületek létrehozását. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.