sért felelős EU-biztos. Viviane Reding tegnap ismertette az ezzel kapcsolatos legfrissebb adatokat. Ezek szerint az idén nyáron az élenjáró tagállamokban, Dániában és Hollandiában már a lakosság több mint egyharmadának volt széles sávú hozzáférése. Az uniós átlag azonban csak 18,2 százalék, s a lista végén kullogó Romániában és Bulgáriában mindössze 6,6, illetve 5,7 százalékot mértek – az élbolyhoz viszonyított lemaradásuk tavaly óta valamelyest nőtt. Magyarország az új tagállamok mezőnyében viszonylag jól áll, hiszen csak Szlovénia (15,3) és kismértékben Csehország (12,2) előzi meg a 11,6 százalékos hazai lefedettséget. Szlovákiával és Lengyelországgal összehasonlítva ugyanakkor tetemes az előnyünk.
Viviane Reding elsősorban az egykori távközlési monopolcégek erős pozícióit és általában véve a piaci verseny hiányosságait okolja az internet-hozzáférés egyenetlen elterjedéséért. Ennek némileg ellentmond, hogy éppen a két, e téren leginkább elmaradott délkelet-európai tagországban a legalacsonyabb (Bulgáriában 28, Romániában 12,2 százalék) az egykori egyeduralkodó szolgáltatók részesedése a széles sáv piacán. Ugyanakkor tény, hogy uniós szinten a piacnak még mindig közel ötven százalékát az egykori nagy monopolcégek uralják.
Reding eltökéltségét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a távközlési piac küszöbönálló reformja során a széles sávú internet-hozzáférések esetében is határozottan fellépnek a verseny erősítéséért. A november 13-án közzéteendő javaslatcsomag a BruxInfo szerint három fő elemet tartalmaz majd: egyrészt a távközlési monopóliumok funkcionális szétválasztására, másfelől az egységes piac kiteljesítésére, harmadrészt egy európai távközlési felügyelet létrehozására törekszenek.
Ami a verseny erősítését illeti, Reding megítélése szerint a távközlés 18 szabályozott részpiacának felén már nincs szükség külön szektorális szabályozásra, mivel a verseny megélénkült annyira, hogy elég a „normális” versenyszabályokat betartatni. Persze az egyes tagországokban különböző megközelítésre lehet szükség: brüsszeli megítélés szerint például Lengyelországban vagy Szlovákiában különösen sok területen indokolt lehet a speciális szabályok fenntartása.
A reformcsomag utolsó eleme – az uniós felügyeleti szerv kialakítása – várhatóan éles vitákat vált ki a tagállamok körében. A várhatóan 2010-ben létrejövő hatóság igazgatótanácsát a huszonhét tagállami felügyelet adná – ezekből áll jelenleg a kizárólag konzultatív hatáskörű ERG csoport. A majdani „szuperfelügyelet” többségi döntéseket hozna, és munkáját kis létszámú szakértői stáb segítené.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.