Elektromos autók kölcsönbe
A nyáron létrehozott utcai kerékpárkölcsönző-hálózathoz hasonlóan elektromos autókat is a lakosság rendelkezésére bocsátana Párizs polgármestere. A legnépszerűbb szocialista politikusnak számító, potenciális államfőjelöltként is emlegetett Bertrand Delanoe tervei szerint 2000 környezetbarát járművel indulna el a rendszer, amely megfelelő kihasználtság mellett öt-tízszer annyi magánautót tudna kiváltani. A részleteket várhatóan még ebben a hónapban nyilvánosságra hozza Delanoe – értesült a brit Times Online.
A városszerte szétszórt kölcsönzőhelyeken azok juthatnának hozzá a járművekhez, akik előfizetnek a rendszerre; az előfizetési díj fejében a rövid távú (valószínűleg félórás) használat ingyenes lenne, e felett viszont gyorsan emelkedő plusztarifákra kellene számítani. Ily módon próbálnák elérni, hogy minél több ember használhassa a járműveket, például bevásárláshoz.
A kezdeményezés beleillik a polgármester azon tervébe, amely szerint Párizst a világ „ökofővárosává” kell tenni. A júliustól működő kerékpárkölcsönző-hálózat ma már húszezer járművel működik, és eddig több mint 11 millió utazáshoz vették igénybe a strapabíró, sajátos dizájnjuk folytán pedig a tolvajok számára kevéssé vonzó városi bicikliket.
A francia főváros mellett egyébként több mint egy tucat európai városban kiépítettek már hasonló hálózatot, amelyeket az önkormányzat, magáncégek vagy a német vasúttársaság üzemeltet. Párizsban a JC Decaux reklámcég vállalta – a biciklis depók reklámfelületeinek monopóliumáért cserébe – a kerékpárhálózat fenntartását, és az elektromos autók esetében is alighanem ilyen megoldás születik majd.
A környezetkímélő közösségi járművek elterjesztése persze csak az egyik útja a nagyvárosok levegőjének tisztítására és a dugók kiküszöbölésére. Egyre több város belső területein vezetnek be behajtási díjat („dugódíj”), Németországban pedig a különösen szennyező gépkocsik kitiltásával kísérleteznek (VG, január 4., 4. oldal). A párizsi polgármester azonban ezeket elutasítja, és inkább az elektromosautó-kölcsönzés elterjesztésében bízik. VG
Zöldkezdeményezések (a városi közlekedésben)
Nyilvános kerékpárkölcsönző rendszer (Párizs, Koppenhága, Bécs stb.)Elektromosautó-kölcsönző rendszer (terv, Párizs)
Behajtási díj a belvárosban (London, Stockholm, Milánó, Szingapúr stb.)
Behajtási tilalom a különösen szennyező gépjárműveknek (Berlin, Köln stb.)
Kedvezményes út- és behajtási díj az elektromos és hibrid autóknak (London)
Elektromosautó-kölcsönző rendszer (terv, Párizs)
Behajtási díj a belvárosban (London, Stockholm, Milánó, Szingapúr stb.)
Behajtási tilalom a különösen szennyező gépjárműveknek (Berlin, Köln stb.)
Kedvezményes út- és behajtási díj az elektromos és hibrid autóknak (London)-->


