Ingyenbicikli Londonban is
Környezetvédelem. Az európai nagyvárosok egy részében bárhol elérhető és igénybe vehető kerékpárok sikerei láttán London polgármestere 75 millió fontos (27 milliárd forintos) beruházást hirdetett az ottani induló infrastruktúra kiépítésére. A kezdetben hatezer bicikliből álló járműparkot a belvárosban egymástól nagyjából 300 méternyire lévő – az autóparkolók helyén kialakítandó – dokkolópontokon helyeznék el, de az igény ismeretében számukat később akár a többszörösére is lehetne emelni. Ken Livingston polgármester nem csinál presztízskérdést abból, hogy kisebb módosításokkal a párizsi modellt akarják átvenni.
Míg azonban a francia fővárosban tavaly nyáron elindult és hamar népszerűvé vált rendszerben nagyrészt a kerékpárparkoló helyekre kitett reklámok bevételeiből működtetik a kölcsönzőket, addig Londonban már a kezdeti beruházási költségeket is adófizetői pénzekből állják. A 2010-re tervezett start után az vehet részt az adott szolgáltatásban, aki vállalja, hogy a szabályok megszegése esetén akár száz fontot is leemeljenek a számlájáról.
A bejegyzett felhasználók számára az első félórában ingyenes lesz a kerékpárok használata, további félórákért pedig 1-1 fontot kell fizetni, míg a harmadik óra után meredeken emelkedni kezd a használati díj. Ez utóbbi szabály arra szolgál, nehogy valaki tartósan „ráüljön” egy-egy bringára.
A kerékpárok ellopásától egyrészt a teljesen egyedi és azonos kivitelezésük fog eltántorítani, másrészt az, hogy a szem előtt lévő és kivilágított dokkolóállomásokon erős zárszerkezetekkel óvják őket. A tervezésük szerint egyébként is inkább robosztusak, semmint tetszetősek lesznek: szerelnek rájuk kosarat és nagy sárvédőt, ezzel olyanná teszik őket, mint a nagymama kerékpárja. A rendszerbe bejelentkezett személyek egy kártya behelyezésével és egy személyi azonosító szám beütésével köthetnek el egy biciklit a megengedett időre.
London számára óriási kihívást jelent a Párizsban tapasztalt fogyatékosságok kiküszöbölése: a francia fővárosban fennakadások vannak a karbantartással és a járművek területi újraelosztásával: a belvárosban a visszaadásnál küzdeni kell egy-egy üres helyért, míg a külső körzetekben üresek a parkolók, mert a reklámbevételekből a visszaszállításra nem jutott fedezet.
A belvárosi infrastruktúra mellett már dolgoznak tucatnyi kerékpáros ingázó útvonal kiépítésén, hogy a távolabbról bejárók alól is ki tudják venni az autót. Ez azonban akadozva halad előre a kerületek és a londoni központi polgármesteri hivatal közötti viták miatt. VG
Európai példák
Párizs. Mintegy ezer helyen lehet a „VeLib” (Vélo-Libre) rendszerben működtetett bringákat átvenni és helyére tenni. A helyiek és a turisták körében egyaránt népszerű járművekért naponta egy, hetente öt, évente pedig 29 eurót kell fizetni.Amszterdam. A világ kerékpáros-fővárosának tekintett nagyvárosban a személyi közlekedés mintegy 40 százalékát bonyolítják le a kétkerekűkön, itt a település egész infrastruktúráját ennek a forgalmi szempontnak alárendelve alakították ki.
Koppenhága. Húszkoronás – a leadáskor visszaadott – betéti díj ellenében ingyen lehet biciklire ülni, és a járműforgalomtól leválasztott sávokban kerekezni. A dán fővárosban a munkába járók 32 százaléka biciklivel közlekedik.
Tel-Aviv. A Közel-Keleten elsőként tervezett séma keretében először 1500–2000 kerékpárt helyeznének el a legnagyobb izraeli városban, mintegy száz tárolóhelyen. Az erre vonatkozó ajánlati kiírást nemrég tette közzé a városi elöljáróság.
Amszterdam. A világ kerékpáros-fővárosának tekintett nagyvárosban a személyi közlekedés mintegy 40 százalékát bonyolítják le a kétkerekűkön, itt a település egész infrastruktúráját ennek a forgalmi szempontnak alárendelve alakították ki.
Koppenhága. Húszkoronás – a leadáskor visszaadott – betéti díj ellenében ingyen lehet biciklire ülni, és a járműforgalomtól leválasztott sávokban kerekezni. A dán fővárosban a munkába járók 32 százaléka biciklivel közlekedik.
Tel-Aviv. A Közel-Keleten elsőként tervezett séma keretében először 1500–2000 kerékpárt helyeznének el a legnagyobb izraeli városban, mintegy száz tárolóhelyen. Az erre vonatkozó ajánlati kiírást nemrég tette közzé a városi elöljáróság.
-->


