BUX 39,331.33
+0.23%
BUMIX 3,707.69
-0.12%
CETOP20 1,801.38
-1.53%
OTP 8,390
-0.38%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.94%
-0.88%
+0.20%
ZWACK 18,550
0.00%
-0.55%
ANY 1,585
+0.96%
RABA 1,100
+0.46%
0.00%
+0.62%
0.00%
0.00%
+0.12%
-1.40%
-1.80%
0.00%
+1.61%
OTT1 149.2
0.00%
-2.70%
MOL 2,912
-0.21%
-1.28%
ALTEO 2,360
-0.42%
-2.63%
+1.13%
EHEP 1,030
-8.85%
0.00%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.74%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-0.26%
0.00%
+2.46%
0.00%
+3.94%
-0.60%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
0.00%
NAP 1,240
+0.16%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

"Ilyen lehetőségünk az életben nem lesz már" - adóemelések az autópálya-építés idejére

Egy autópálya építése az átmeneti kellemetlenségek mellett kellemes következményekkel is járhat. Több érintett önkormányzat kihasználja a lehetőséget, és az M6-os beruházása révén növeli bevételeit - írja a teol.hu.

"Ilyen lehetőségünk az életben nem lesz már" – kommentálta csalódottan a szekszárdi kistérség egyik településének polgármestere a helyi képviselő-testület döntését, amely szerint az adott községben nem emelik meg az iparűzési adót az M6-os autópálya építése kapcsán. Több önkormányzat azonban élni kíván a lehetőséggel, és – legalábbis az autópálya-építés idejére – a maximumra emelte a helyi iparűzési adó mértékét.

Amennyiben a beruházáson dolgozó cégek harminc napnál tovább, de fél évnél kevesebbet tevékenykednek az érintett település közigazgatási területén, akkor ideiglenes iparűzési adót vethetnek ki rájuk a helyhatóságok. Ennek maximális mértéke napi 5 ezer forint. Ha hat hónapnál tovább dolgoznak a vállalkozások akkor a szokásos iparűzési adót róhatnak ki, amelynek legmagasabb mértéke a különféle költségekkel korrigált árbevétel 2 százaléka.

Természetesen ezt az adónemet nem lehet csak a sztrádaépítőkre kivetni, a helyieket pedig megkímélni. Ahol nem emeltek, Decsen, Szedresben, ott jellemezően a helyi vállalkozások védelme érdekében döntött így a képviselő-testület.

A fácánkerti faluvezetők viszont az elsők között növelték a korábbi 1,7 százalékról a maximumra a helyi iparűzési adót. Orbán Zsolt polgármester elmondta: a képviselő-testület úgy ítélte meg, hogy az emelés nem ró majd elviselhetetlen terheket a helyi vállalkozásokra, viszont milliós nagyságrendű plusz bevételt hoz.

Ez nem egy az egyben gyarapítja az önkormányzatokat. Figyelembe kell venni ugyanis az úgynevezett adóerő képességet is, mert ha nő a helyi bevétel, akkor az állam által biztosított támogatás csökken. Összességében természetesen az adóemelés több bevételt hoz az önkormányzatok konyhájára.

Őcsényben, Fülöp János polgármester szerint, nagyjából ötmillió forintnyi pluszt várnak attól, hogy 1,6 százalékról 2 százalékra emelték az adót. Jelenleg azt tervezik, hogy az autópálya építés befejezése után mérséklik az iparűzési adó mértékét. Ha ez mégsem történne meg, akkor egy olyan pénzügyi alapot hoznának létre, amelyből a helyi vállalkozások juthatnának támogatáshoz. Ilyen fajta visszaforgatásra Bátaszéken már van példa. Ugyanis itt is a maximumra emelték az iparűzési adót – mondta Bognár Jenő polgármester.

Van egyébként olyan település is, ahol az M6 kapcsán nem okozott dilemmát az adóemelés. Tolnán például már korábban is két százalék volt ezen teher mértéke. Sárpilisen pedig nincs iparűzési adó.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek