Az ön értelmezésében milyen a patrióta gazdaságpolitika?
Az üzleti élet felső vezetői között is egyre többször esik szó a patrióta gazdaságpolitika szükségességéről, annak értelmezéséről, illetve megkülönböztetéséről a protekcionizmustól. Az én felfogásom szerint a patrióta gazdaságpolitika előnyös lehet az országnak, ha a jól teljesítő magyar vállalkozások, a minőségi magyar termékek hírnevét és megbecsülését erősíti, támogatja a globalizált piacokon történő szerepvállalásukat, és egyenlő esélyeket teremtve minden szereplőt versenyhelyzetbe hoz a belföldi piacon is. Semmiképpen nem szólhat a magyar versenyszféra pozitív megkülönböztetéséről – más szereplőket kizárva. Az országnak viszont minden szinten szüksége van az önértékelés erősítésére, így a nemzetközi megmérettetésben is helytálló magyar értékekre, termékekre, vállalatokra, szakemberekre joggal lehessünk büszkék, és valós előnyök alapján válaszszuk őket.
Lehet-e egy multinacionális vállalat topvezetője patrióta? Hiszen az anyavállalat érdekeit soha nem tévesztheti szem elől...
Egy nemzetközi vállalat felső vezetője is lehet patrióta, pozitívan összeegyeztethető a vállalat tulajdonosainak érdekeivel is. Ehhez sorolható például, hogy nehéz gazdasági helyzetben is törekedjen a lokális vállalat megtartására, fejlesztésére, a magyar munkaerő foglalkoztatására, a helyi hozzáadott érték kihangsúlyozására. Másik lehetséges terület a lokális vállalat szerepvállalása a nemzetközi munkamegosztásban: a magyar felső vezető feladata, hogy kompetencia- és szolgáltató központok kialakításakor, vagy egyéb beruházások nemzetközi helyszínének kiválasztásakor saját országáért harcoljon.
Mit gondol, a hazai versenyszféra csúcsvezetői hogyan gondolkodnak erről a kérdésről?
Bízom abban, hogy a hazai versenyszféra csúcsvezetői közül is minél többen vélekednek hozzám hasonlóan, és fontosnak tartják, hogy saját országukat a nemzetközi folyamatokba beillesztve előtérbe helyezzék. Ne felejtsük el, honnan indultunk – de főleg, hogy milyen helyi értéket teremtünk.