Magyar gazdaság

Lényeges kihívások előtt áll az autóipar: a kutatás és fejlesztés új eszközei

A Világgazdaság „Klímaváltozás az autógyártásban” konferenciáján a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal (NKTH) elnökhelyettese a „K+F pályázati lehetőségek a klímaváltozáshoz kapcsolódó autóipari fejlesztésekkel” című előadásában többek között az autóipar nagy kihívásairól is beszélt.

Vass Ilona szerint az égető kihívások közé tartozik például az ágazat nagyfokú mobilitása, az energia és környezetvédelem kérdései, illetve az ezeknek való megfelelés, de a biztonságot sem szabad szó nélkül hagyni, csakúgy, mint a versenyképességet, illetve a megfizethetőséget.

Ami a klímaváltozással kapcsolatos K+F igényeket illeti, a szakember a robbanómotorok hatékonyságának javítását, illetve a CO2 kibocsátás csökkentését tartja kiemelt feladatnak, ám fontosnak tartja az alternatív energiaforrásokban rejlő lehetőségek kiaknázását is.

Mint mondta, az sem elhanyagolható tényező, hogy milyen módon sikerül az ágazatnak a járműveket a mai környezetvédelmi, energetikai elvárásoknak megfelelően optimalizálni: sikerül-e például alkalmazni az energia-visszanyerést, a roncsautó optimalizálást, a harmadik generációs biodízel fejlesztést. Lehetőség van-e új és könnyű szerkezeteket használatára, a javított infrastruktúrákon keresztül az úgynevezett öko-vezetést alkalmazására?



Vass Ilona szerint ezekre az új kihívásokra csak új eszközökkel lehet válaszolni. Ilyen lehet például a nemzetközi együttműködések teljesebbé tétele, a gazdasági, társadalmi, környezeti és etikai igények egyensúlyozása, illetve a hosszú távú, kollaboratív kutatások és fejlesztések.

Az új eszközök bevezetéséhez új partnerekre is szükség van, sokkal szorosabb kapcsolat alakulhat ki az autógyártók, az energiaipar, a kutatási és az oktatási szereplők között a kormányzat, illetve az EU közvetítésével. A hazai vállalatok versenyképessége ráadásul az innováció ösztönzésével is javítható – hangsúlyozta a konferencián a szakértő.

Hozzátette: az is előrelépést jelent a stratégiai folyamatok megalapozásában, ha erősödik a vállalatok kutatási-fejlesztési és innovációs (K+F+I) tevékenysége. De Vass ilona azt is fontosnak tartja, hogy épüljenek ki nemzetközileg versenyképes, tudományos és innovációs kapacitások, központok, erősödjön a társadalmi versenyképességet megalapozó tudás, csak úgy mint a régiók K+F+I kapacitása.

A szakértő kiemelte a Nemzeti Technológia Programot amelynek célja tudományos és technológiai áttörést ígérő K+F tevékenységek támogatása a gazdaság versenyképességének és fenntarthatóságának növelésére. A Támogatás nagysága 200-1000 M Ft Kerete 18 Mrd forint.

Vass Ilona a konferencián hangsúlyozta: az érdekeltek az ipar vezetésével összeszerveződnek azért, hogy Stratégiai Kutatási Tervet határozzanak meg Európa számára stratégiailag fontos területeken.

A stratégiaalkotás társadalmi fontossága és célja az európai növekedés, a versenyképesség, amelyek közép- és hosszútávon a fő kutatásoktól és a technológiai fejlődéstől függnek. Szerinte új holisztikus szemlélet kell a stratégiában, együttműködésben, új ismeretek és módszerek alkalmazásában. Ez pedig a hosszú távú kutatási stratégia kialakításával az összes érdekelt bevonásával a globális versenyképesség érdekében eredményre vezethet a kutatás, fejlesztés területén.


Hazai KFI források

- GOP K+F prioritás (GKM-NFÜ)
Új Magyarország Fejlesztési Terv 2007-2013
35,5 milliárd Ft évente

- Innovációs Alap (NKTH-GKM)
30-40 milliárd Ft évente     

- FP7 (EU)
20-30 milliárd Ft évente
( a teljes költségvetés ~ 1%-a )

GOP K+F prioritásai

Piacorientált K+F  
Támogatás nagysága 25-250 M FT
- Kerete 7.5 Mrd

Vállalati innováció

- Támogatás nagysága 15-250M Ft
- Kerete 10 Mrd

Pólus innovációs klaszterek

- Támogatás nagysága 300- 1500 M Ft
- Kerete 12.5 Mrd

Célja

•         Nemzetközileg versenyképes klaszterek kialakulásának előmozdítása
•         Magas hozzáadott értékű, innovatív tevékenységekre történő specializáció

 

kutatás autóipar innováció Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal fejlesztés
Kapcsolódó cikkek