Magyar gazdaság

Negyvenmillió forgyasztóvédelemre

Negyvenmillió forintot kapnak a civil fogyasztóvédők a Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében

A számukra igencsak sokat jelentő támogatást a tudatos fogyasztói magatartás formálására és a fogyasztóvédelmi szakemberképzésre fordítják. Kiadányokkal, tanácskozásokkal, oktatási programokkal segítik a fogyasztói érdekek hatékonyabb védelmét. Így például ma Gödöllőn kezdődött kétnapos konferencia kezdődött, amelynek napirendjén a fogyasztói igényérvényesítés és a békéltető testületi eljárás aktuális kérdései szerepelnek.

Baranovszky György a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének ügyvezető elnöke, aki egyúttal a Budapesti békéltető testület elnöke is, a Világgazdaságnak egyebek között elmondta: májusig nyolcszáz ügy érkezett a testülethez, kétszázzal több, mint a múlt év hasonló időszakában. A megkeresések száma a békéltető testület növekvő ismertségét jelzi. A legtöbb kifogás a kereskedelmet és a szolgáltatásokat éri, hibás teljesítések, jótállási és szavatossági problémák miatt.

Sok a panasz a pénzügyi és a biztosítási, illetve az építőipari szolgáltatásokra. Nemcsak nyáron számítanak "slágertémának" az utazási szerződések, többnyire azért, mert az utas nem kapja meg a prospektusban ígért színvonalú szolgáltatást. Változatlanul problémát okoznak a távollevők közötti - például interneten kötött - szerződések, különösen amiatt, mert az eladó foglalónak minősíti az előleget, és annak dupláját kéri vissza a megrendelőtől, aki viszont nem mindig tudja, hogy nyolc napon belül kötelezettség nélkül elállhat a szerződéstől.

A békéltető testületi eljárás révén a panaszos hosszadalmas jogvitát kerülhet el. Az eljáró tanács arra törekszik, hogy a felek egyezséget kössenek. Egyezség híján, megalapozott fogyasztói kérelem esetén, kötelezést vagy ajánlást tartalmazó határozatot hoz. Az előbbit akkor, ha a vállalkozás a testület döntését magára nézve kötelezőnek ismeri el, egyébként a határozat csak ajánlás. Ha azt az érintett cég nem hajtja végre, nyilvánosságra hozzák, ami rontja renoméját. VGO

Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége fogyasztóvédelem Társadalmi Megújulás Operatív Program
Kapcsolódó cikkek