BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sodródnak a válságban

A kereskedÕk megítélése szerint az áfakulcs és a jövedéki adók emelése még jobban visszaveti a lakossági fogyasztást – szögezte le Feiner Péter, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) elnöke a társaság legutóbbi rendezvényén. Mint mondta: a fogyasztási mélyrepülés a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint már elkezdÕdött: 2009 elsÕ negyedévében a háztartások ilyen jellegÛ kiadása 7,3 százalékkal csökkent az elÕzÕ év azonos idÕszakához képest.

A kiskereskedelmi értékesítés volumene ugyanakkor 5 százalékkal esett vissza egyetlen év alatt, ezen belül is az élelmiszereké 4, az iparcikkeké 7 százalékkal. Az elsÕ negyedév után áprilisban sem javult a kiskereskedelem helyzete, ez fÕként azért elgondolkodtató, mivel már 2007-ben és 2008-ban is csökkent Magyarországon az eladott áru mennyisége, tavalyelÕtt 2, tavaly 3 százalékkal.

Az Ecostat adatai szerint ebben az évben sem lélegezhetnek fel a kereskedÕk, hiszen a bruttó hazai termék 6,5 százalékos visszaesése mellett a háztartások fogyasztása is hasonló mértékben zsugorodhat a mintegy 6 százalékos kiskereskedelmi forgalmi volumen csökkenése mellett. Az elÕrejelzés szerint az élelmiszerek értékesítési menynyisége 2-3, a ruházaté 1-2, a tartós javaké több mint 10, a jármÛveké pedig 25 százalékkal zuhanhat 2009-ben.

Borúsak a kilátások a kiskereskedelmi értékesítÕhelyeket illetÕen is: az utóbbi három évben 5 százalékkal csökkent a számuk, a múlt év végén már csak 158 ezer létesítmény volt országszerte. Az üzletek csaknem 15 százaléka cserélÕdik le egy év alatt, az elmúlt esztendÕben 28 ezer zárt be, és 24 ezer új nyitott. A kereskedelmi hálózat alapterülete összesen 17,9 millió négyzetméterre rúgott a múlt év végén, ez 200 ezer négyzetméterrel kevesebb, mint egy esztendÕvel korábban. vg

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.