Csopakon sokat vásárolnak
A csopakiak költhetik el a legtöbbet személyenként a kiskereskedelemben, míg a tiszabői lakosok vásárolhatnak a legkevesebbet – derül ki a GfK Hungária első alkalommal megjelent, Kiskereskedelmi vásárlóerő című tanulmányából (az általános vásárlóerő-indexet már évek óta mérik). A kiskereskedelmi vásárlóerő azt mutatja, mekkora az egyes településeken a kereskedelem szempontjából releváns vásárlóerő, azaz a lakosok mekkora összeget költhetnek el fejenként. Az ezer lakosnál nagyobb települések közül Telki a második.
Telki a budai agglomeráció egyik legvonzóbb települése, így az utóbbi években jellemzően vezető pozícióban dolgozó emberek, cégvezetők költöznek a faluba, akiknek jövedelme meghaladja az átlagos magyar kereseteket – magyarázta lapunknak Danóczy Balázs polgármester. Így nem meglepő, hogy a 3300 lelkes településen nemcsak az emberek jövedelme, hanem a vásárlóereje is nagyobb. Még a válság sem vetette azt vissza, s az átlag háztartásoknál jóval nagyobb megtakarításokkal rendelkeznek. A polgármester szerint egyébként a vásárlóerőben végbemenő változás természetes jelenség, hiszen amikor egy település lakosságának szerkezete megváltozik, akkor átalakul a fogyasztáshoz való viszony is. „Szegények vagyunk, itt már 10 éve tombol a munkanélküliség” – ilyen egyszerű helyzetké-pet adott viszont Farkas Barnabás, Tiszabő polgármestere.
A GfK általános vásárlóerő-indexében az elmúlt évhez képest nem történt változás az ezer lakosnál nagyobb települések rangsorában. Budaörs áll az élen a balatoni Csopak előtt.
Az itt élők nagyobb immunitással néznek szembe a válsággal, mint az ország más területein – indokolta a kiemelkedő eredményt Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere. A válság tulajdonképpen a fogyasztási szokásokon mit sem változtatott, inkább a termelésben s a gyártásban okozott visszaesést.
„Természetesen szoros összefüggés van az általános és a kiskereskedelmi vásárlóerő között, ugyanakkor a különbségek kissé kiegyenlítődnek, a megyénkénti rangsor például nagyon hasonló mindkét esetben, de a vásárlási szokásoknak és a költési szerkezetbeli különbségeknek köszönhetően a leggazdagabb és a legszegényebb régiók között csökken a szakadék. Viszont minél kisebb földrajzi szintre megyünk, annál jobban kirajzolódnak a vásárlóerőbeli különbségek” – mondta el Kui János, a GfK Hungária kereskedelemkutatás szektorának menedzsere.
A megyék között – Budapestet is ideértve – mind az általános, mind pedig a kiskereskedelmi vásárlóerő-rangsorban az első helyen a főváros áll, és az országos átlag felett teljesít. A második helyen mindkét listán Fejér áll. Az országos átlag fölötti általános és kiskereskedelmi vásárlóerőt tud felmutatni továbbá Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Vas és Pest megye.
A sereghajtó megye mindkét listán Szabolcs-Szatmár-Bereg, és hasonlóan nehéz helyzetben van Békés is, amely az utolsó előtti helyet foglalja el mindkét szempontból. HM


