BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csopakon sokat vásárolnak

A csopakiak költhetik el a legtöbbet személyenként a kiskereskedelemben, míg a tiszabői lakosok vásárolhatnak a legkevesebbet – derül ki a GfK Hungária első alkalommal megjelent, Kiskereskedelmi vásárlóerő című tanulmányából (az általános vásárlóerő-indexet már évek óta mérik). A kiskereskedelmi vásárlóerő azt mutatja, mekkora az egyes településeken a kereskedelem szempontjából releváns vásárlóerő, azaz a lakosok mekkora összeget költhetnek el fejenként. Az ezer lakosnál nagyobb települések közül Telki a második.

Telki a budai agglomeráció egyik legvonzóbb települése, így az utóbbi években jellemzően vezető pozícióban dolgozó emberek, cégvezetők költöznek a faluba, akiknek jövedelme meghaladja az átlagos magyar kereseteket – magyarázta lapunknak Danóczy Balázs polgármester. Így nem meglepő, hogy a 3300 lelkes településen nemcsak az emberek jövedelme, hanem a vásárlóereje is nagyobb. Még a válság sem vetette azt vissza, s az átlag háztartásoknál jóval nagyobb megtakarításokkal rendelkeznek. A polgármester szerint egyébként a vásárlóerőben végbemenő változás természetes jelenség, hiszen amikor egy település lakosságának szerkezete megváltozik, akkor átalakul a fogyasztáshoz való viszony is. „Szegények vagyunk, itt már 10 éve tombol a munkanélküliség” – ilyen egyszerű helyzetké-pet adott viszont Farkas Barnabás, Tiszabő polgármestere.

A GfK általános vásárlóerő-indexében az elmúlt évhez képest nem történt változás az ezer lakosnál nagyobb települések rangsorában. Budaörs áll az élen a balatoni Csopak előtt.

Az itt élők nagyobb immunitással néznek szembe a válsággal, mint az ország más területein – indokolta a kiemelkedő eredményt Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere. A válság tulajdonképpen a fogyasztási szokásokon mit sem változtatott, inkább a termelésben s a gyártásban okozott visszaesést.

„Természetesen szoros összefüggés van az általános és a kiskereskedelmi vásárlóerő között, ugyanakkor a különbségek kissé kiegyenlítődnek, a megyénkénti rangsor például nagyon hasonló mindkét esetben, de a vásárlási szokásoknak és a költési szerkezetbeli különbségeknek köszönhetően a leggazdagabb és a legszegényebb régiók között csökken a szakadék. Viszont minél kisebb földrajzi szintre megyünk, annál jobban kirajzolódnak a vásárlóerőbeli különbségek” – mondta el Kui János, a GfK Hungária kereskedelemkutatás szektorának menedzsere.

A megyék között – Budapestet is ideértve – mind az általános, mind pedig a kiskereskedelmi vásárlóerő-rangsorban az első helyen a főváros áll, és az országos átlag felett teljesít. A második helyen mindkét listán Fejér áll. Az országos átlag fölötti általános és kiskereskedelmi vásárlóerőt tud felmutatni továbbá Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Vas és Pest megye.

A sereghajtó megye mindkét listán Szabolcs-Szatmár-Bereg, és hasonlóan nehéz helyzetben van Békés is, amely az utolsó előtti helyet foglalja el mindkét szempontból. HM

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.