Azóta, hogy Tállai András államtitkár bemutatta az önkormányzati törvény munkaanyagát, most készült el az egyik legátfogóbb véleményezés az indítványról: a TÖOSZ régiónként összesítette tagjai álláspontját mintegy félszáz kérdésben, s ezekből alakult ki a most közreadott beszámoló.
Az iskolákat megtartanák a települések, a kórházakat nem. Abban gyakorlatilag teljes az egyetértés, hogy a közoktatás maradjon önkormányzati fenntartásban, s az állam biztosítsa a finanszírozást. Úgy tűnik azonban, hogy a kórházak működtetése már meghaladja a települések vagy a megyék anyagi képességeit: egységesen kérték, hogy a fekvő- és a járóbetegek ellátása is legyen teljes egészében állami feladat.
A járások kérdésében nincs egyetértés az önkormányzatok közt sem. Három régió képviselői vélték úgy, hogy szükséges bizonyos állami feladatokat a járási szinten koncentrálni, három helyen pedig ellenezték ezt (a Közép-Dunántúl nem foglalt állást). Abban azonban megállapodtak, hogy a mikrotérségi szintű összefogást erősíteni kell, a kötelező járási társulás nem indokolt, a kötelező társulás pedig csak kivételes esetben. A kistelepülési önkormányzatok esetleges összevonásáról vagy megszüntetéséről szóló kormányterveket nem meglepő módon egységes ellenszenv fogadta.
A kormány és az önkormányzatok közti ellentét leglátványosabb terepét persze a pénzügyi kérdések jelentik. Pedig a települések abban egyetértenek a belügyminisztériumi tervekkel, hogy a mostani adórendszer felülvizsgálatra szorul. A helyi adók felhasználásának korlátozását azonban nem fogadják el, s az ingyenes vagyonátadással sem értenek egyet. Nem támogatják azt sem, hogy a szociális segélyeket az állam ossza el helyettük, igaz, erről több régióban is nagyobb vita folyt, s nem teljes az összhang. Az összeférhetetlenségi kérdésekben ellenben elfogadják a települések a belügyminisztériumi álláspontot. Egyetértenek abban, hogy parlamenti képviselő ne lehessen se polgármester, se a megyei közgyűlés elnöke. Sőt, még tovább is mennek: azt kérik, az se lehessen önkormányzati képviselő, aki indult a polgármester-választáson. Ez a javaslat érdekesen rendezné át a települési és a párton belüli erőviszonyokat, hiszen komoly esélyt adna arra, hogy a helyben ellenzékbe került pártok vezetői kimaradjanak a testületből.
Két olyan feladatot hagyott megyei hatáskörben az önkormányzat, amelyet nem lett volna kötelező ellátni, ám sok jóra az így finanszírozott intézmények sem számíthatnak. Az egri Gárdonyi Géza Színházat és a Harlekin Bábszínházat megtartja a megye, ennek érdekében pedig az idén 0 forintosra tervezik a büdzséjüket, csak a saját bevételből és az esetleges állami segítségből gazdálkodhatnak.
Sámoly György pénzügyi biztos azt közölte, hogy az OTP, az önkormányzat számlavezető bankja 6,2 milliárd forintos hitelezői követelést jelentett be. Ez azonban csak egy része a várható hitelezői igényeknek – tette hozzá.
Két olyan feladatot hagyott megyei hatáskörben az önkormányzat, amelyet nem lett volna kötelező ellátni, ám sok jóra az így finanszírozott intézmények sem számíthatnak. Az egri Gárdonyi Géza Színházat és a Harlekin Bábszínházat megtartja a megye, ennek érdekében pedig az idén 0 forintosra tervezik a büdzséjüket, csak a saját bevételből és az esetleges állami segítségből gazdálkodhatnak.
Sámoly György pénzügyi biztos azt közölte, hogy az OTP, az önkormányzat számlavezető bankja 6,2 milliárd forintos hitelezői követelést jelentett be. Ez azonban csak egy része a várható hitelezői igényeknek – tette hozzá.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.