BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mégis nyer a földalapkezelő?

A kétharmados pontok kigyomlálása után ma feles jogszabályként fogadtatta el a kormány azt a javaslatot, amely többek között a nemzeti parki területeket is a földalapkezelő hatáskörébe helyezné. Az ellenzés és a természetvédők is tiltakoznak, ám a beterjesztő földművelésügyi tárca szerint a változás technikai jellegű, és a természetvédelmi szempontokat ezután is a nemzeti parkok határozzák meg.

Tegnap tárgyalta, ma pedig elfogadta azt az FM-javaslatot a parlament, amelynek szavazását más formában április 14-én már egyszer elhalasztotta. A legtöbb kifogást a javaslat azon kitétele kapta, amely arról rendelkezett volna, hogy a nemzeti park igazgatóságok (NPI) helyett a Nemzeti Földalapkezelő (NFA) hasznosítsa a védett, tehát nemzeti parki, vagy Natura 2000 besorolás alá eső földterületeket. A beterjesztő Földművelésügyi Minisztérium (FM) a felvetést azzal indokolta, hogy egységes földkezelést akar, mondván: semmi sem indokolja, hogy a különböző típusú állami földterületeket több különálló szervezet kezelje. Az Országgyűlés azután döntött a szavazás elnapolásáról, hogy az indítvány minősített többséget igénylő kitételei – így például a honvédelmi területek kezeléséről szóló részek - nem kapták meg a szükséges kétharmados többséget.

A javaslatról ezután egyeztetést kezdeményezett a kormány az ellenzéki frakciókkal. Az Országgyűlés törvényalkotási bizottsága azonban múlt csütörtökön elfogadta a földművelésügyi tárca módosító javaslatát, amely lehetővé teszi a javaslat újbóli benyújtását a sarkalatos passzusok nélkül. A javaslat tehát a honvédelmi területek – például lőterek és a tárca kezelésében lévő erdők – kivételével rendelkezne a földek NFA-hoz utalásáról. Ezzel a nemzeti parkok kezelése mégis a földalapkezelőhöz tartozna, annak ellenére is, hogy a kormány illetve az FM által korábban korábban kommunikált cél nem valósulna meg, hiszen egységes földkezelésről nem beszélhetünk a honvédelmi területek nélkül. A döntést emiatt az ellenzék keményen bírálta, Schiffer András például „bohóckodásnak” nevezte, hogy a tárca egyeztetésre hívta az ellenzékieket, de javaslataikat nem vette figyelembe.

Simon Attila, a földművelésügyi tárca államtitkára úgy felelt: bár az egységes vagyongazdálkodás feltételeit egyszerre akarták megteremteni, most az első lépésére kerül sor, ezzel párhuzamosan pedig folytatódhatnak az egyeztetések. Leszögezte azt is: nem kerülnek hátrányba a természetvédelmi szempontok a változtatás által, a nemzeti parkok pedig megkapják azokat a haszonbérleti díjakat, amelyeket eddig is beszedtek a szerződéseik alapján. A beterjesztő szaktárca mindvégig hangsúlyozta: az, hogy az NFA-hoz kerül a földek kezelése, csupán technikai változást jelent, a nemzeti park igazgatóságok pedig továbbra is meghatározhatják a természetvédelmi szempontokat.

A védett területeket jelenleg kezelő nemzeti park igazgatóságok eddig szigorú környezetvédelmi feltételek mellett a hazai nemzeti parkok egy részét használatba adták gazdálkodóknak. A jelenleg az érintett földeket használó termelők szempontjából a kezelő változása valóban nem jelente sokat, ám a lejárt szerződéseket már nem a nemzeti parkok, hanem a Nemzeti Földalapkezelő kötné újra – a bírálók, így az ellenzék és egyes civil szervezetek szerint inkább üzleti és politikai, mint környezetvédelmi szempontok figyelembevételével.

Tiltakoztak a zöldek is

Több zöld szervezet, így például a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület, a Magyar Természetvédők Szövetsége és a WWF Magyarország a napokban közös közleményben hívta fel a figyelmet arra, hogy az Országgyűlés törvényalkotási bizottságának döntése azt jelenti: akár egyszerű többséggel is az NFA-hoz kerülhetnek a nemzeti parki területek. A zöldek szakmailag teljesen alaptalannak tartják, hogy a kormányzat annak ellenére erőlteti a nemzeti parkok jogainak csorbítását, hogy nem valósulhat meg az általuk eddig kommunikált cél, vagyis az állami vagyon egységes kezelése. „Ez a lépés valóban a természetvédelmi rendszer jövőjére nézve rendkívül baljós tendenciát vetít előre” – tették hozzá. A természetvédők szerint ráadásul a törvény elfogadása visszafordíthatatlan károkat okozhat Magyarország természeti örökségében és ezért alkotmányellenes.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.