BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Száz év múlva érjük utol az eurózóna országait?

Felzárkózás A magyar gazdaság az euróövezet átlagához közel 20 százalékpontnyit közeledett az elmúlt 20 évben, és várhatóan további egy százalékponttal zárkózunk fel 2016-ig – vetítik előre elemzésükben a GKI Gazdaságkutató szakértői. A hasonló bázisról induló Szlovákia ennél jóval dinamikusabb felzárkózást ért el, hiszen 30 százalékpontos, míg Lengyelország 26 százalékpontos növekedést tudott felmutatni húsz év alatt. Csehország volt a régióban a leglassabb ezen a területen, ám jóval magasabb bázisról indult, így még mindig a legfejlettebb államnak számít a régióban.

A GKI szerint ha az eurózónában 1 százalék a GDP növekedési üteme, akkor legalább 1,6 százalékos növekedést kell elérni Magyarországon, 1,3-at Csehországban, 1,6-ot Lengyelországban és 1,4-et Szlovákiában ahhoz, hogy a lemaradás ne növekedjen. (Ez abból fakad, hogy az eurózónában magasabb az egy főre jutó GDP, mint a régióban, így ott kisebb bővülés magasabb növekményt jelent.)

Az elmúlt húsz év növekedési átlagait előrevetítve a jövőbe Szlovákia 2030-ra, Lengyelország 2035-re, Csehország 2040-re, míg Magyarország 2075-re érné el az euróövezet akkori egy főre jutó GDP-átlagát – írja a GKI. Ha az elmúlt tíz év növekedési átlagát tekintjük, akkor Szlovákia 2025-re, Csehország és Lengyelország 2030-ra érné el az euróövezet egy főre jutó GDP-átlagát, szemben Magyarországgal, amely 2120-ra érné el ezt.

Ahhoz, hogy ennél hamarabb elérjük a fejlettebb országok átlagát, a kutatók szerint az élőmunka költségének folyamatos csökkentése helyett a dolgozók „minőségének” javítására, vagyis oktatására lenne szükség, illetve jelentős külföldi tőkebeáramlás (FDI) is kellene. A GKI szerint a növekedés hordozói a nagy multinacionális vállalatok és azok beszállítói, amelyek nem országokban, hanem nagyobb régiókban gondolkodnak, így a többi régiós országhoz képest is jobb befektetési terepként kell megmutatkoznunk.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.