BUX 41,248.02
-0.02%
BUMIX 3,923.59
-0.63%
CETOP20 1,919.28
-0.06%
OTP 10,505
+1.99%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.82%
-0.80%
ZWACK 17,200
+0.29%
0.00%
ANY 1,635
+2.83%
RABA 1,155
-2.53%
-0.44%
+3.13%
-3.05%
-0.46%
OPUS 193.6
+0.83%
+12.58%
-1.72%
0.00%
-2.51%
OTT1 149.2
0.00%
-1.95%
MOL 2,800
-0.99%
+0.50%
ALTEO 2,350
+0.86%
-6.09%
-3.92%
EHEP 1,600
+23.55%
+2.94%
-0.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-3.81%
-8.11%
0.00%
SunDell 39,800
0.00%
+0.94%
-0.75%
-1.44%
-1.41%
-0.31%
-3.35%
GOPD 12,500
0.00%
OXOTH 3,790
0.00%
-5.98%
NAP 1,218
-0.65%
0.00%
-4.15%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Elvesztegettek egy évet a dugódíjjal

A tervek szerint bő egy év múlva már működnie kellene a fővárosban a dugódíjrendszernek, de az elmúlt csaknem egy év nem volt elegendő ahhoz, hogy megszülessen egy olyan koncepció, amelynek alapján a kormányzat módosíthatná a dugódíj bevezetését megakadályozó jogszabályt.

A közúti közlekedésről szóló jogszabály szerint a közúti közlekedésben mindenkinek joga van részt venni, a közutat járművezetőként mindenki igénybe veheti. A dugódíjjal azonban korlátoznák az autósok ezen jogait, ezért árnyalni kellene e jogszabályi pontot ahhoz, hogy a főváros bevezethesse a díjat. Ez azonban nehezen halad. Információink szerint a módosításra jogosult fejlesztési tárca (NFM) kész lenne a változtatásra, de ehhez szüksége volna a főváros igényeit bemutató koncepcióra.

A Világgazdaság úgy értesült, hogy még januárban megalakult egy munkacsoport a dugódíj bevezetésének előkészítésére. Ebben a testületben a gazdasági és a fejlesztési tárca mellett a főváros illetékese is részt vett. Ekkor a főváros azt vállalta, hogy rövidesen készít egy javaslatot a dugódíj bevezetéshez. Az illetékes fejlesztési tárca júniusban érdeklődött a fővárosnál eziránt, ám nem kapott választ. Szerettük volna megtudni az önkormányzat álláspontját, de a főváros későbbre ígért választ.
A jogszabály módosítására legutóbb 2012-ben tettek kísérletet, de a korábbi alkotmánybírósági döntés alapján az NFM aggályokat fogalmazott meg a dugódíj koncepciójával szemben.

Az Alkotmánybíróság 2009 novemberében a fővárosi parkolás akkori gyakorlatát nyilvánította alkotmányellenesnek, szabályozási hiányosságok mellett többek között azért, mert a Fővárosi Közgyűlés úgy állapította meg önkényesen a díjakat, hogy közben anyagilag érdekelt volt a minél nagyobb bevételben. Ennek analógiája köszönt volna vissza a dugódíj szabályozásában, ezért az akkori parlament inkább nem szavazta meg a módosítást, mert attól tartott, hogy az elbukott volna egy alkotmánybírósági eljárás során.

Azóta pedig nem történt elmozdulás. A dugódíj bevezetésére még a korábbi városvezetés vállalt kötelezettséget az Európai Unióval szemben az M4-es metró beruházása kapcsán. Tarlós István főpolgármesternek máig annyit sikerült elérnie, hogy a korábbi időpontok helyett 2016 végére tolja ki a kötelezettség teljesítését.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek