BUX 41,517.26
-3.40%
BUMIX 3,904.4
-0.66%
CETOP20 1,966.33
-1.32%
OTP 9,812
-4.69%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-2.95%
-2.22%
+0.20%
ZWACK 17,650
+1.15%
0.00%
ANY 1,630
+1.88%
RABA 1,160
-0.43%
-3.88%
-3.34%
0.00%
+0.92%
-1.93%
-10.20%
0.00%
0.00%
-1.56%
OTT1 149.2
0.00%
+0.99%
MOL 2,756
-4.04%
DELTA 38.35
-3.76%
ALTEO 2,340
-1.68%
0.00%
+0.40%
EHEP 1,690
-5.06%
+3.45%
-0.50%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.25%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
+0.96%
-3.69%
-1.13%
-1.77%
0.00%
-2.17%
-6.44%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+3.48%
NAP 1,206
-0.33%
0.00%
-0.89%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Magas adók sújtják a magyar gazdaságot

A következő években talán kevésbé nyomják majd a gazdaságot a termelési adók, most azonban még az Európai Unió sereghajtói között vagyunk. Magyarországon tavaly a GDP 16,2 százalékára rúgtak a termelési adók, jóval meghaladva az EU 12 százalékos átlagát. A régiós országokhoz képest is óriási a terhelés, ami azzal is összefügg, hogy itthon a GDP felét újraosztja az állam. Romániában 12, Lengyelországban alig több mint 11, Szlovákiában pedig egy számjegyű a termelési adók aránya a GDP-n belül.

A válság után minden országban növekedett az újraelosztási ráta, ami a bevételek erőteljes növekedésén látszott a régióban is – mutatott rá Ürmössy Gergely. Az Erste Bank vezető közgazdásza szerint erre azért volt szükség, hogy tompítsák a recessziót. Romániában például a 2008-as válság előtti 32-33 százalékos GDP-arányos értékről 38-ig emelkedtek a kiadások, azóta azonban újra csökkentek. Magyarország abban különbözik a régiós országoktól, hogy nem csökkentek a GDP-arányos kiadások a krízis után sem. „Az állami szerepvállalás még növekedett is az elmúlt években” – emelte ki Ürmössy.

Az állam térnyerése negatív folyamat, mert egyre inkább beleszól a gazdaság működésébe, és ez sokszor rosszul sül el. Van azonban egy olyan folyamat is, mégpedig a költségvetés elsődleges egyenlegének javulása, illetve többlete (ez a kamatkiadások előtti egyenleg), amelyben kiemelkedően jól teljesítünk a régióhoz képest. Még a lengyelek és a románok sem büszkélkedhetnek azzal, hogy többletes az elsődleges egyenlegük, a kedvező pozíciónk azt jelenti, hogy óriási tér lehet költségvetési élénkítésre, hiszen a GDP 3 százaléka alatt kell tartani a hiányt.

Ürmössy úgy véli, hogy az elsődleges többlet és a 2 százalék alatti deficit lehetőségeit használja most ki a kormány, amikor mérsékli az áfát egyes termékek esetében, és az idei szja-csökkenés is lejjebb nyomja a terheket. Az állam térnyerése miatt a kormánynak egyre nagyobb lehetősége van befolyásolni a gazdaságot, adott esetben költségvetési impulzussal támogatni a növekedést.

A kulcsprobléma a magas újraelosztás, hiszen ezt finanszírozni kell valamiből. Ezért sem meglepő, hogy az OECD-országokban még mindig a magyar munkavállalók foglalkoztatására rakódik az egyik legtöbb teher. A gyermektelenek és az alacsony keresetűek a szervezet szerint még mindig kiemelkedően magas adót fizetnek az OECD-tagok között.

A legfontosabb egy strukturális reformfolyamat elindítása lenne, amelynek az újraelosztási ráta mérséklése áll a középpontjában – vélekedett Ürmössy. Szerinte ez vezetne el ahhoz, hogy a régiós országok egészségesebb szerkezetű és alacsonyabb összegű kiadásaihoz eljussunk.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek