A következő években talán kevésbé nyomják majd a gazdaságot a termelési adók, most azonban még az Európai Unió sereghajtói között vagyunk. Magyarországon tavaly a GDP 16,2 százalékára rúgtak a termelési adók, jóval meghaladva az EU 12 százalékos átlagát. A régiós országokhoz képest is óriási a terhelés, ami azzal is összefügg, hogy itthon a GDP felét újraosztja az állam. Romániában 12, Lengyelországban alig több mint 11, Szlovákiában pedig egy számjegyű a termelési adók aránya a GDP-n belül.
A válság után minden országban növekedett az újraelosztási ráta, ami a bevételek erőteljes növekedésén látszott a régióban is – mutatott rá Ürmössy Gergely. Az Erste Bank vezető közgazdásza szerint erre azért volt szükség, hogy tompítsák a recessziót. Romániában például a 2008-as válság előtti 32-33 százalékos GDP-arányos értékről 38-ig emelkedtek a kiadások, azóta azonban újra csökkentek. Magyarország abban különbözik a régiós országoktól, hogy nem csökkentek a GDP-arányos kiadások a krízis után sem. „Az állami szerepvállalás még növekedett is az elmúlt években” – emelte ki Ürmössy.
Az állam térnyerése negatív folyamat, mert egyre inkább beleszól a gazdaság működésébe, és ez sokszor rosszul sül el. Van azonban egy olyan folyamat is, mégpedig a költségvetés elsődleges egyenlegének javulása, illetve többlete (ez a kamatkiadások előtti egyenleg), amelyben kiemelkedően jól teljesítünk a régióhoz képest. Még a lengyelek és a románok sem büszkélkedhetnek azzal, hogy többletes az elsődleges egyenlegük, a kedvező pozíciónk azt jelenti, hogy óriási tér lehet költségvetési élénkítésre, hiszen a GDP 3 százaléka alatt kell tartani a hiányt.
Ürmössy úgy véli, hogy az elsődleges többlet és a 2 százalék alatti deficit lehetőségeit használja most ki a kormány, amikor mérsékli az áfát egyes termékek esetében, és az idei szja-csökkenés is lejjebb nyomja a terheket. Az állam térnyerése miatt a kormánynak egyre nagyobb lehetősége van befolyásolni a gazdaságot, adott esetben költségvetési impulzussal támogatni a növekedést.
A kulcsprobléma a magas újraelosztás, hiszen ezt finanszírozni kell valamiből. Ezért sem meglepő, hogy az OECD-országokban még mindig a magyar munkavállalók foglalkoztatására rakódik az egyik legtöbb teher. A gyermektelenek és az alacsony keresetűek a szervezet szerint még mindig kiemelkedően magas adót fizetnek az OECD-tagok között.
A legfontosabb egy strukturális reformfolyamat elindítása lenne, amelynek az újraelosztási ráta mérséklése áll a középpontjában – vélekedett Ürmössy. Szerinte ez vezetne el ahhoz, hogy a régiós országok egészségesebb szerkezetű és alacsonyabb összegű kiadásaihoz eljussunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.