BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tartósan fékez a gazdaság

Májusban se nőtt nagyot a magyar gazdaság a Világgazdaság mutatószáma szerint, vagyis az első negyedéves lassulás után egyelőre nincs visszapattanás. Az előrejelzést azonban a szokásosnál nagyobb bizonytalanság övezi.

A második negyedévben sem áll talpra a magyar gazdaság a Világgazdaság konjunktúraindexe szerint. A gyorsulási irányadó (GYIA) alapján májusban tovább lassult a növekedési ütem, és egyelőre nem látszik a fordulat. Ebben a hónapban mindössze 0,7 százalékkal nőtt a GYIA az áprilisi 0,8 után, havi alapon pedig több hónapja látható lassulás.

A lassulás egyik fontos oka, hogy az első negyedév kiábrándítóan sikerült, ami miatt erőteljesen lefelé kellett korrigálnunk a GYIA korábbi adatait is. A KSH gyorstájékoztatója szerint mindössze 0,9 százalékkal nőtt a GDP az első negyedévben (szökőnaphatástól tisztítva 0,5-del), miközben a lapunk által megkérdezett közgazdászok szerint és a GYIA alapján is közel kétszázalékos növekedésre lehetett számítani. Ez rendkívül erős romlásnak számít, hiszen a tavalyi év végén még 3 százalék felett nőtt a GDP. A lefékeződés az uniós pénzek elapadása, illetve a járműipar termelésének lassulása miatt következett be, és úgy tűnik, a fordulatra még várni kell.

Májusban a GYIA pénzügyi komponensei közül a pénzkínálat reálértékének növekedése, az Ifo-index emelkedése, valamint a BUX reálértékének növekedése segített, a reálkamat stagnálása nem befolyásolta, a rövid és a hosszú lejáratú állampapírok közötti kamatkülönbség növekedése pedig lefelé húzta a mutatót.

A makrogazdaság állapotáról képet adó komponensek vegyesen teljesítettek, és az látható, hogy szinte csak a munkaerőpiaci folyamatok javulása hat kedvezően a gazdaságra. A reálkeresetek növekedése és a munkakeresés átlagos időtartamának a csökkenése (18,8 hónapról 18,6-ra) felfelé húzta a GYIA-t, a fogyasztási hitelek állományának a csökkenése, az ipari termelés visszaesése, valamint az ipari megrendelések állományának a visszaesése rontott a helyzeten. Mindez azt sugallja, hogy a lakosság növekvő fogyasztásán kívül nincs más belső motorja a gazdaságnak.

Habár a gazdasági folyamatok arra utalnak, hogy az év negyedik és ötödik hónapjában sem pattant vissza a gazdaság az első negyedéves megingás után a 2–3 százalék közötti növekedési sávba, jelenleg rendkívüli bizonytalanságok határozzák meg az előrejelzést. Ilyen a gazdaság húzóerejének számító autóipar teljesítménye és az uniós források elapadása. Mindezt azonban a kormány egy óriásinak mondható, 500 milliárd forintos élénkítőcsomaggal igyekszik kompenzálni, amely növelni fogja a belső keresletet, és az év második felében a lakásprogramok is támogathatják a gazdaságot.

Termelési oldaltól nézve az építőipar továbbra is csökkenhet, az ipar lassan növekedhet, a szolgáltatások pedig érdemben hozzájárulnak a bővüléshez. Felhasználási oldalról az EU-pénzek kiesése a beruházásokra is negatívan hat, így itt visszaesés várható, amelyet a fogyasztás növekedése kompenzálhat. Mindent egybevetve egyre nagyobb kockázata van annak, hogy a tavalyi 2,9 százalékos éves GDP-növekedés után idén 2 százalékkal se nő majd a gazdaság.

Így készül a GYIA

A gyorsulási irányadó egy elismert, nemzetközi módszereken alapuló, leadingindikátor típusú mutató, amelyet a nemzeti összterméket, a GDP-t jól előre jelző részindikátorokból hoztak létre. A gyorsulási irányadó az adott hónap reálgazdasági teljesítményét jellemzi, mivel a jelzőszámok megfelelő idejű késleltetettjeit szerepelteti.

A GYIA a magyar viszonyokhoz igazított leadingindikátor. Számítása a nemzetközi gyakorlatban használt módszertant követi, és a súlyok a legjobban illeszkedő modellt követik (www.vg.hu/gyiamutato).

A GYIA a magyar viszonyokhoz igazított leadingindikátor. Számítása a nemzetközi gyakorlatban használt módszertant követi, és a súlyok a legjobban illeszkedő modellt követik (www.vg.hu/gyiamutato). Az autógyártás teljesítményének lanyhulását a konjunktúraindex is megmutatja Fotó:MW -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.