A létező egyezmények és nemzeti szabályozások sűrű erdejében haladva keresik az amerikai kormányzat és az Európai Bizottság főtárgyalói azt a nagyon keskeny ösvényt, amely végül elvezethet a transzatlanti kereskedelmi és beruházási megállapodáshoz (TTIP). A folyamat már három éve tart, és a felek tizenhárom tárgyalási fordulón jutottak túl – emlékeztetett rá csütörtöki budapesti előadásában Sharon T. Freeman professzor, aki az exportban érdekelt amerikai kisvállalkozói szervezet (AASBEA) elnök-vezérigazgatójaként a magánszféra képviseletében részt vesz a szövetségi kormány részéről törvényi kötelezettség alapján kezdeményezett konzultációkon.
A Vállalkozók Országos Szövetsége (VOSZ) és az Egyesült Államok budapesti nagykövetsége által szervezett rendezvényen Sharon Freeman úgy fogalmazott: a TTIP a 21. század megállapodása, célja az, hogy a jövőben felmerülő problémákat vizionálja és megelőzze. Kiemelt figyelmet kap a digitális előmozdítása, hasonlóan a csendes-óceáni szabadkereskedelmi megállapodáshoz, a forráskódok szabályozásától az adatvédelemig. Általánosságban a vám és nem vám jellegű akadályok lebontásán, az eljárások egyszerűsítésén, az adminisztrációs terhek csökkenésén fáradoznak az óceán két oldalán.
A kisvállalkozásoknak új jövedelmi forrást kínál például a közbeszerzések nyitottabbá válása. Kérdésekre reagálva Freeman azt mondta, hogy a nem kormányzati szervek TTIP-vel kapcsolatos, sokszor élesen bíráló véleményét szerinte a szakmai szervezetek részletes elemző munkájával, háttéranyagok publikálásával ellensúlyozni lehet. Lapunk felvetésére, hogy nem volna-e jobb átláthatóbb módon folytatni a tárgyalásokat, úgy reagált, hogy a rengeteg kényes részletkérdés miatt ez nem igazán járható út, de a kormányok tájékoztathatnák a közvéleményt az egyezkedések állásáról s arról, hogy mikor születhet végső megállapodás.
A vitában Palócz Éva, a Kopint vezérigazgatója rámutatott, hogy a kelet-európai térség vállalatai legföljebb mint a multinacionális cégek beszállítói érintettek az amerikai kereskedelmi kapcsolatok bővülésében, s például a járműgyártásban éppen a nem vám jellegű akadályok eltüntetése lenne igazán fontos, hogy ne érje versenyhátrány az európai társaságokat. Ezzel egyetértett Sharon Freeman, de hozzátette, az eltérő szabályozások áttekintése és egyeztetése nagy erőkkel zajlik.