Magyar gazdaság

Az áfacsökkentés felpörgetheti a halfogyasztást

Az áruházláncok szerint akár 30 százalékos forgalomnövekedést is hozhat, hogy jövőre 27-ről 5 százalékra csökken a fogyasztásra szánt hal áfája. Valamennyi megkérdezett bolthálózat átadja a teljes árelőnyt a vásárlóknak.

Várhatóan 20-30 százalékos forgalomnövekedést hozhat, ha jövő januárban a tervezet szerint 27 százalékról 5-re csökken a hal áfája – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a SPAR kommunikációs vezetője. Maczelka Márk elmondta: a kedvezményes forgalmi adóból fakadó árelőnyt teljes mértékben átadják a fogyasztóknak. Az áruházlánc tapasztalatai szerint a friss halak közül a pontyfilé a legnépszerűbb (66 százalék), de a lazacfilé (25) és a busa (7) is keresett, az áfacsökkentés hatására valamennyi termék értékesítése fellendülhet.

 [caption id="" align="aligncenter" width="800"]Kép: Reviczky Zsolt Kép: Reviczky Zsolt[/caption]

Az adóváltozással összefüggésben 2018-tól a Tesco is magasabb halértékesítési volumennel számol, megközelítőleg plusz 15-20 százalékkal. A hipermarket sajtóosztálya is hangsúlyozta: ahogy a tavalyi év elején a sertéstőkehús vagy idén januárban a baromfihús áfacsökkentésénél, úgy jövőre a hal esetében is átadják a kedvezményt a vásárlóknak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az érintett árucikkeknél a fogyasztói árak tartós, 15-17 százalék körüli esésével számolhatunk.

A Tesco szerint az intézkedés a szállítóknak szintén előnyös, hiszen ők is javuló értékesítési adatokkal tervezhetnek. Az üzletlánc arról is tájékoztatott, hogy náluk közel 150 tonna fogy évente édesvízi halfajtákból, ebből a ponty több mint 40 tonna, míg az afrikai harcsa forgalma meghaladja az öt tonnát. Emellett tengeri halakból 30 tonnát adnak el éves szinten, ennek több mint felét a lazac teszi ki. A hipermarket készletében az édesvízi halfajták 100 százaléka magyar, a tengeri halfajtáknak viszont csak a 20 százaléka származik hazai szállítótól, a többi

Fodor Attila kommunikációs igazgató szerint a CBA is hosszú évek óta törekszik arra, hogy minél több helyen készleten tartsa a haltermékeket. Ugyanakkor a jelenlegi fogyasztói szokásokban azt tapasztalja, hogy a karácsonyi időszak rohamát leszámítva alacsonyabb az érdeklődés. Fodor kiemelte: a sertés- és a baromfihús áfacsökkentése növekvő fogyasztást generált, ez várhatóan nem lesz másképp a halfogyasztásnál sem, az édesvízi és a tengeri hal értékesítése együttesen mintegy 20 százalékkal hozhat több bevételt. Nemcsak a fogyasztói ár csökkenése, hanem a kész-, illetve félkész termékek választékának bővülése és az árusítóhelyek számának növelése is jótékonyan hathat a forgalomra – tette hozzá.

Valamennyi, lapunknak nyilatkozó áruházlánc kitart amellett, hogy az áfacsökkentésből adódó, mintegy 15-17 százalékos árelőnyt érvényesíti a fogyasztói árakban. A Lidl előrebocsátotta: akár az adókedvezmény adta lehetőséget meghaladó árleszállítást sem tart elképzelhetetlennek. Tőzsér Judit vállalati kommunikációs vezető hangsúlyozta: a friss lazac, ponty, afrikai harcsa és pisztráng folyamatosan megtalálható a polcaikon, ezenkívül egyes akciók keretében a friss farkassügér és a friss aranydurbincs is elérhető. Tájékoztatásuk szerint a Lidl Magyarország 165 áruházában értékesített halak több mint 50 százaléka származik magyar beszállítótól.

élelmiszerpiac haláfa fogyasztás áfacsökkentés
Kapcsolódó cikkek