Magyar gazdaság

Emberi érzelmeket lekövető robotokat mutattak be

Jelentős robotportfóliót mutattak fel az idei Los Angeles-i technológiai kiállításon a részt vevő cégek. A legfontosabb kérdés itt is az volt, hogyan lehet fejleszteni a gépek érzelmi intelligenciáját.

Olyan robotokat is bemutattak az idei Consumer Electronics Show (CES) kiállításon, amelyek már az emberek érzelmeit is igyekeznek lekövetni, és ezek alapján reagálni. A Forpheus névre keresztelt robot például nem csak egy átlagos asztalitenisz-játékpartner lehet: ember ellenfelének képességeit le tudja olvasni a testbeszédéből, sőt tanácsokkal is segít.

A robotépítő cégek legnehezebb feladata a gépek érzelmi intelligenciájának fejlesztése
Forrás: Shutterstock

A robot megpróbálja megérteni az ember hangulatát a reakcióiból, majd igyekszik megjósolni következő lépését – mondta az AFP hírügynökségnek a Forpheust kifejlesztő japán Omron Automation cég munkatársa. Keith Kersten felhívta a figyelmet rá, hogy nem pingpongrobotok értékesítése a céljuk, ezzel csupán illusztrálni akarják a képességeit. A Forpheus számos CES-en bemutatott eszközzel működött, jelezve, hogy miként válnak emberibbé az érzelmi intelligencia és az empátia készségét használó robotok.

Ezt a trendet akarja meglovagolni a japán Honda új – Empower, Experience, Empathynak elnevezett – robotprogramja is: a 3E-A18 robot az emberekkel való együttérzést mutatja különféle arckifejezésekkel. Más robotokat, mint például a Qihan Technology’s a Sanbotot és a SoftBank Robotics Peppert, azáltal „humanizálják”, hogy megtanítják őket olvasni és reagálni az emberek érzelmi állapotaira. A SoftBank tájékoztatása szerint a Pepper képes utánozni a mosolyt, hangot, ráadásul a beszédpartner által használt lexikális és nonverbális nyelvet is használni kezdi.

A robotépítő cégek egyik legnehezebb feladata az érzelmi intelligencia kifejlesztése. Meg kell oldaniuk a számítógépes látás képességét, illetve azt, hogy a szoftveres látást a gép jól tudja értelmezni, s ennek megfelelően jó válaszokat adjon a különböző helyzetekre. Patrick Moorhead, a Moor Insights & Strategy technológiai elemzője szerint a fentiek megalkotása még gyerekcipőben jár, de egyre ígéretesebb megoldások merülnek fel. Japánban például hatalmas az érdeklődés az empatikus robotok iránt, mivel az elöregedő társadalomban úgy gondolják, nagy segítséget nyújthatnak az idősgondozás területén.

A kiállításon megfordult egy olyan cég is, amely arról számolt be, hogy rövidesen tesztelni fogja készülékein az érzelmi csipet (emotion chip). Patrick Levy-Rosenthal, a New York-i székhelyű Emoshape alapítója az AFP-nek elmondta, hogy terveik szerint e csip használatával a robotok az emberhez hasonlóan tudnák majd feldolgozni az érzelmeket.

A kiszolgáló funkciót erősítik

Az idei kiállításon az LG három új robotot mutat be. Ezeket kifejezetten kereskedelmi használatra, a hotelek, repülőterek és bevásárlóközpontok számára fejlesztették ki. Az LG szerint e terület lehet a vállalat jövőbeni növekedésének motorja, ezért helyez mind nagyobb hangsúlyt a robotikára. A felszolgáló robot (Serving Robot), a hordárrobot (Porter Robot) és a bevásárlóasszisztens robot (Shopping Cart Robot) az LG tavaly bemutatott reptéri robotjainak (Airport Guide Robot és Airport Cleaning Robot) nyomdokaiba lép. A CLOi termékcsalád tagja a szintén tavaly bemutatott fűnyíró robot (Lawn Mowing Robot) és a barátságos Hub Robot is. | VG

 

érzelmek Consumer Electronics Show mesterséges intelligencia robotok
Kapcsolódó cikkek