Magyar gazdaság

Kutatás-fejlesztéssel a még sikeresebb, versenyképesebb magyar gazdaságért

Az IT-szektor kiemelt szerepet tölt be a hazai nemzetgazdaságban és külkereskedelemben egyaránt, hiszen a szektorhoz kapcsolódó szolgáltatások exportja 2010 és 2016 között mintegy másfélszeresére nőtt.

Magyarország gazdaságá­nak dinamikus fejlődéséhez és nemzetközi ver­senyképes­ségének fokozásához nél­­külözhetetlen az elektronikus gazdaság megerősítése, az innovatív kis- és középvállalkozások számának gyarapítása, valamint a magyar informatikai, infokommunikációs és digitális fejlesztése. Az IT- és IKT-szektor kiemelt szerepet tölt be a magyar nemzetgazdaságban és a külkereskedelemben egyaránt: az IT-szolgáltatások exportja 2010 és 2016 között mintegy másfélszeresére nőtt, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az ICT-szektor kivitele tavaly több mint 600 milliárd forint volt.

Éppen ezért hazánk egyik legversenyképesebb terméke a nemzetközi piacokon az innováció, ugyanis a magyar tudást és kreativitást a világ minden pontján ismerik és elismerik. Az innovatív magyar vállalkozások a képzési rendszerünk, valamint a szakképzett munkaerőnk révén jelentős sikereket érhetnek el a nemzetközi piacokon.

A magyar tudást és kreativitást a világ minden pontján ismerik és elismerik
Forrás: MNKH

A Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) stratégiai célkitűzése, hogy lehetőséget teremtsen a versenyképes magyar cégeknek nemzetközi exportsikerek elérésére. Ennek jegyében az MNKH teljes szolgáltatási portfólióját elérhetik az IT- és IKT-szektorban működő innovatív magyar vállalkozások – ezek között van például piaci információk biztosítása, célzott üzleti partnerkeresés, pályázati tanácsadás vagy épp üzleti tárgyalások szervezése.

A Kereskedőház szorosan kapcsolódik a magyar kormány által meghatározott irányvonalakhoz és programokhoz, így a Digitális Startup Stratégiához (DSS) is, elsősorban InnoTrade startupprogramja révén. A program célja, hogy keresletorientált stratégia keretében elősegítse a hazai startupok kilépését a globális piacra. Ezzel a magyar cégeknek lehetőségük nyílik nemzetközi startupeseményeken való bemutatkozásra, célzott B2B tárgyalások lefolytatására, illetve különböző panelbeszélgetéseken, konferenciákon és szakmai előadásokon való részvételre is.

Az InnoTrade szakmai programjának keretében már számos magyar vállalkozás ért el kiemelkedő nemzetközi sikereket termék- és szolgáltatási portfóliójával. Ezen túlmenően pedig csak az elmúlt két év során majdnem kétszáz innovatív projektgazda jutott bemutatkozási lehetőséghez 75 nemzetközi szakmai kiállításon a Kereskedőház közreműködésével.

Így juthatott el például Afrikába az InSimu, amely oktatóalkalmazást fejleszt orvostanhallgatóknak. Fejlesztőik egy orvosokból álló csapat által kidolgozott eseteket dolgoznak fel, s a rendszer ez alapján végtelen számú virtuális beteget képes létrehozni, ezzel korlátlan gyakorlási letőséget biztosítva a hallgatók számára. Az alkalmazás lehetővé teszi különféle vizsgálatok lehívását, hogy az eredmények alapján dönthessenek a felhasználók – a képzésben részt vevők – a diagnózisról.

Tavaly a Kereskedőház közreműködésével részt vehettünk Tanzániában egy orvostanhallgatóknak szervezett ezerfős konferencián, ahol nemcsak az alkalmazásunkat mutathattuk be, de többek között workshopot is szerveztünk

– mondta a Világgazdaságnak Herdon Andrea, az InSimu marketingvezetője. Az applikáció azért is hasznos, mert a jövő orvosai az InSimu Patient alkalmazás segítségével megtanulhatják, hogy a legkevesebb idő és a legkisebb költség mellett jussanak el a helyes diagnózis felállításáig – ezzel elkerülhető, hogy a beteget fölösleges beavatkozásoknak tegyék ki.

Egy másik ígéretes magyar startup, a CodeBerry online programozási képzésekkel foglalkozik. Csapatuk 2016-ban az MNKH közreműködésével részt vett a madridi South Summiton, ahol olyan partnerkapcsolatokat sikerült kialakítaniuk, melyek eredményeként pár hónappal később befektetést kaptak a Pioneers Ventures befektetési alaptól.

Lokalizált (anyanyelven történő) online oktatással foglalkozunk, amihez leginkább piacismeretre van szükségünk

– mondta lapunknak P. Tóth András, a CodeBerry egyik alapítója. A helyismeret azért nagyon fontos az esetükben, mert tudniuk kell, milyen informatikai tudásra van szükség az adott piacon, ott milyen képzések érhetők már el, vagy például milyen az adott országban élők hozzáállása az online oktatáshoz. A Kereskedőház ebben van a segítségükre, hiszen konferenciarészvétel támogatásával ezeket személyesen tudják felmérni. Emellett olyan konzultációs programokon is részt tudnak venni, amelyeken különböző országokból érkező szakemberekkel tudják megvitatni az adott külpiacra lépés lehetőségét.

A Kereskedőház az innovatív magyar termékek és szolgáltatások nemzetközi validációja érdekében, az Enterprise Hungaryvel közösen elindította Startup Campus V4 Global Tour elnevezésű programsorozatát. A startupvilág tíz meghatározó innovációs központjában – a többek között Tel-Avivban, New Yorkban, Berlinben, Bécsben és Isztambulban – megvalósuló rendezvény célja a kelet-közép-európai régió innovatív vállalkozásainak és startup-ökoszisztémájának pozicionálása a globális piacon, nemzetközi befektetőkkel és szakértőkkel való összekötése.

A startupok folyamatosan regisztrálhatnak, a szervezők részvételi lehetőséget biztosítanak állomásonként öt-tíz, V4-országokból érkező innovatív vállalkozásnak, amelyek feltérképezhetik a nemzetközi fogyasztói trendeket, kiszélesíthetik kapcsolatrendszerüket, illetve konkrét üzleti tárgyalásokat folytathatnak.

kutatás-fejlesztés innováció kereskedőház külkereskedelem MNKH
Kapcsolódó cikkek