Magyar gazdaság

A különlegességekre, a minőségi darabokra mindig van kereslet

A Nagyházi Galéria tavaszi szezonzáró négynapos árverésén összesen 1634 tételt vitt kalapács alá, festményeket, műtárgyakat, bútorokat, szőnyegeket és ékszereket. A piac törékeny egyensúlya változatlanul tetten érhető, de a látványosabb darabok rendre licitemelkedésekkel keltek el.

A korábbi évek piaci hullámzása megmaradt, nem lehet egyértelmű lefelé vagy felfelé tartó mozgásokat megfigyelni, a fő szabály ugyanaz, a különlegességekre, minőségi darabokra mindig van vevő. A régi mesterek – ebben a műfajban egyedüli szereplő a Nagyházi Galéria a hazai árverési piacon – továbbra is kevésbé keresettek, és ez főleg a sötét tónusú, bibliai témájú festményekre igaz. A könnyedebb témákra, szép tájban elegáns társaságot ábrázoló festményekre azonban mindig érkezik vevő.

A 90-es évek ikongyűjtési láza csitult, öt évvel ezelőtt alig bukkantak fel az árveréseken, de mostanában újra van érdeklődés, a Nagyházi Galéria minden árverésén szerepel egy 15-40 darabos blokk, amelyen az ezüstokládosokat kifejezetten keresik. A nagyobb értékű ikonokat főként külföldiek veszik, a középkategóriát inkább magyar vevők.

Ezen az árverésen csaknem kétmillió forintért kelt el egy magyar vonatkozású ikon, szép és ritka ábrázolású darab volt, rajta a magyar Mózes nevű szenttel, aki a kijevi barlangkolostorban élt.

A gazdag ezüstkínálatban nagy mennyiségben szerepelt antik ezüsttétel a 18–19. század első feléből, ezek szépen mentek. A porcelánok közül a herendiknek és a Zsolnayknak változatlanul nagyszámú gyűjtőköre van, a herendiknél érezhetően nő is a számuk. Bár a gyűjtők a tökéletes állapotú darabokat keresik,

most még egy kicsit sérült és hiányos 19. századi herendi potpourritartó edény is nagy áremelkedést ért el, 160 ezer forintos kezdőára 300 ezer forintig emelkedett.

A bútorok esetében elmozdulás látszik abba az irányba, hogy a vevők elkezdték értékelni a minőségi, fából készült, tartós bútorokat, amelyekhez pozdorjaáron lehet hozzájutni. Ez a tárgytípus az utóbbi években, a minimál lakberendezési stílus elterjedésével szinte teljesen eltűnt a piacról, mára egyedüliként a Nagyházi Galéria maradt, amelyik foglalkozik vele. Most a legnagyobb arányú áremelkedést bútortételnél érték el, egy 18. századi velencei trónszék ára 300 ezerről 3,8 millió forintra nőtt. Egy Kozma Lajos tervezte húszas évekbeli zöld ruhásszekrény ára pedig 280 ezerről 400 ezer forintra módosult.

A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja

 

kereskedés Nagyházi Galéria műtárgyak
Kapcsolódó cikkek