Magyar gazdaság

Kevés a kár a kártyahasználatkor

Az év első három negyedévében a kibocsátói oldalon elkövetett mintegy 27 ezer visszaéléssel 776 millió forintos kárt okoztak.

2017-ben csökkent a fizetési kártyákkal elkövetett visszaélések forgalomhoz viszonyított aránya, azaz biztonságosabbak lettek a kártyás fizetések. Az év első három negyedévében a kibocsátói oldalon elkövetett mintegy 27 ezer visszaéléssel 776 millió forintos kárt okoztak, 100 ezer kártyás tranzakcióra kevesebb mint öt visszaélés jutott. Ezekkel az adatokkal a továbbra is – nemzetközi szinten is – kiemelkedően biztonságos magyar rendszerben még kockázatmentesebb lett a kártyahasználat. Az érintéses kártyákhoz kapcsolódóan kilenc hónap alatt mindössze 18 visszaélés történt, ami a több mint 424 millió érintéses vásárláshoz képest elhanyagolható, azaz az érintéses technológia rendkívül biztonságos.

A kártyás visszaélések legjellemzőbbje az internetes vásárlási tranzakciókhoz kapcsolódott, a kibocsátói oldali esetek 78 százaléka, míg az okozott kár háromnegyede az elektronikus kereskedelmi forgalomhoz köthető. A visszaélések 79, az okozott kár 88 százaléka a határon átnyúló ügyletekben történt (az internetes vásárlások jellemzően ilyenek).

Az összes keletkezett kár 10 százalékát (mindössze 72 millió forintot) terhelték a kártyabirtokosokra. A veszteségek 56 százalékát a kártyakibocsátó bankok viselték, míg a kártyaelfogadókra a károk harmadát, 232 millió forintot terheltek. A fogyasztóvédelmi szabályok változásával – azzal, hogy bejelentés esetén a kártyakibocsátó banknak vizsgálat nélkül, 24 órán belül vissza kell utalnia a bepanaszolt tranzakcióban szereplő összeget a kártyabirtokosnak – az ügyfelek által viselt károk mértéke nagy valószínűséggel tovább csökken.

A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható

bankkártya használat fogyasztóvédelem bankkártya
Kapcsolódó cikkek