Magyar gazdaság

Nem csak pozitív hatása van a világbajnokságnak a gazdaságra

Bár a most zajló futball-világbajnokságnak köszönhetően a sörgyártók rekordokat döntögetnek, vendéglátóipari egységek sorának kiugró a forgalma, sok vállalkozásra viszont negatívan hat a ren­­­­­­­­­­­­­dezvény, még feszültségek forrása is lehet.

Nagyon sok vállalat meglovagolja, hogy a közös szurkolásnak rendkívüli közösségépítő hatása is van: közös meccs­nézést szerveznek, esetenként néhány kör itallal is megtámogatják a szórakozást.

„A munkaerő megtartásáról nemrég készített reprezentatív kutatásunk szerint a munkavállalók 67 százaléka a jó munkahelyi légkört, a csapatösszetartást tartja a legfontosabbnak. Ezt csak 34 százalékkal követte a jó fizetés és 33 százalékkal az elismerés. Egy munkáltató minél kreatívabb és természetesebb módon foglalkozik a csapatösszetartással, annál lojálisabbak és elkötelezettebbek a munkavállalói. Erre nagyon jó eszköz a közös szurkolás is, amikor közvetlenebb kapcsolat alakulhat ki a dolgozók és a vezetők között” – mondta a Világgazdaságnak Csikós-Nagy Katalin, a HR-Evolution Kft. fluktuációkezelésre szakosodott ügyvezetője.

Vendéglátóhelyek sora csinált nagy üzletet a vébére szervezett közös szurkolásból
Fotó: MTI/EPA/Martin Divisek

Ám nem szabad elmenni a negatív hatások mellett sem: sokakat annyira lázban tart a világbajnokság, hogy az eseményeit folyamatosan nyomon követik, és mivel munkaidőben is vannak meccsek, figyelik az eredményeket. Emiatt az igazán nagy drukkerek koncentrációja megoszlik, és nem valószínű, hogy határidős feladataik végzésekor kellően motiváltak. A meccsnézésnek ráadásul a másnapi fáradtság is a következménye lehet. A szakember szerint erre a legrosszabb vállalati lépés – amire van is céges példa –, ha megtiltják a mobilhasználatot vagy korlátozzák az internetet. Ez ugyanis roppant demotiváló a munkavállalók számára.

Egy okos munkáltató felkészül egy ilyen eseményre, sok vállalatnál tévéket helyeztek ki, amelyek időnként kivetítik az eredményeket. Persze nem mindegy, hány órát neteznek a munkavállalók, de az már régen rossz, ha nem bízik meg bennük a munkáltató

– hangsúlyozta a szakember.

A világbajnokság pezsdítheti is a cégek gazdasági eredményeit, így a rendezvényt sokan marketingeszközként használják.

„Számos vendéglátóipari egységben lehet követni kivetítőkön a meccseket. Vannak azonban olyan éttermek és szórakozóhelyek is, amelyek nem tudták vagy nem akarták túlharsogni konkurenciáikat ezen a téren. Számukra jó taktika szembemenni a vébével, hiszen mindig van a vendégeknek egy olyan köre, amelyet éppen azzal lehet megfogni, ha az étteremben nyugodt, meccsmentes övezetet hirdetnek” – fejtette ki a Világgazdaságnak Wolf Gábor marketingszakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.

A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható

csapatépítés marketing fluktuáció foci vb
Kapcsolódó cikkek