BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Öregíti a járműparkot a BKV új beszerzése

Új buszok beszerzését ígéri a BKV a közeljövőben, addig is használtakkal frissítik a járműparkot. A flottára ráfér a fiatalítás, és az elektromos meghajtású buszok számát se ártana növelni, már csak az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében is.

Új buszok beszerzését ígéri a BKV a kö­zeljövőben, addig is használtakkal frissítik a járműparkot. A flottára ráfér a fiatalítás, és az elektromos meghajtású buszok számát se ártana növelni, már csak az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében is.

Nagyságrendileg évi hárommilliárd forintja van saját forrásból a Budapesti Közlekedési Zrt.-nek (BKV) autóbuszok beszerzésére – közölte a társaság a Világgazdaság megkeresésére. Ebből az összegből a piaci ismeretek alapján mintegy negyven darab új szóló és csuklós jármű vásárolható.

A BKV folyamatosan tervezi újabb járművek rendszerbe állítását, a legfrissebb szerzemények például ősztől jelennek meg a főváros utcáin. A Van Hool típusú gyártmányok Svájcból érkeznek, az összesen 12 darab, egyenként 14 éves csuklós busz leszállítása jövő év elejéig történik meg. Ez a beszerzés viszont nem feltétlenül jó hír a közlekedési vállalat buszflottájának szempontjából. A 998 darabos buszpark átlagéletkora 13,4 év, vagyis a Van Hoolok nem jelentenek érdemi előrelépést a fiatalítás terén. A legidősebb aktív autóbusz egy több mint 32 éves Ikarus 280-as, a legfiatalabb pedig egy alig három hónapos Modulo M168d.

A BKV jelezte, hogy előkészítés alatt vannak új szóló, valamint új csuklós autóbuszok beszerzésére indítandó eljárások, és a midi és a mini kategóriájú járműpark megújításával is számolnak a közeljövőben. Addig is a vállalat igyekszik modernizálni, most éppen a Volvo csuklós autóbuszok életciklus-növelő javítási programja zajlik. Ennek keretében 2017-ben több mint 30 darab járművet korszerűsítettek, idén júliusig pedig további kilenc készült el. A BKV kiemelte, hogy a használtan beszerzett buszokon még a forgalomba állítás előtt elvégzik a szükséges felújításokat.

Szintén jó hír a budapesti utazóközönségnek, hogy a társaság közel ezer buszának 78 százaléka (egészen pontosan 780 darab) klimatizált, tehát tíz buszból durván nyolc rendelkezik hűtési rendszerrel. Ennél is jobb az arány az akadálymentesített járatokat vizsgálva: 824 busz – a teljes flotta mintegy 83 százaléka – rámpával is fel van szerelve. Az elektromos járművek terén viszont elkél az erősítés, ilyen meghajtású buszból mindössze 19 áll a BKV rendelkezésére. Ez már csak azért is megérné, mert a buszflotta éves üzemanyagigénye gigászi, csak tavaly 28,1 millió liter gázolajat égetett el. Az idei első hét hónapban már majdnem 17 millió liternél járnak a BKV-s buszok. A társaság szerződéses üzemanyag-beszállítója a Mol Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt., amelynek 2019 közepéig van megállapodása erre a feladatra. A megbízás díjáról a BKV nem közölt információt, csupán annyit árult el, hogy az „nem érték-, hanem mennyiségalapú”.

Nyáron hűt, télen fűt – de mennyiért?

A melegebb hónapokban a klíma, a hidegebbekben pedig a fűtés üzemeltetése – típustól és viszonylattól függően – hozzávetőlegesen 5 százalékos, 100 kilométerenként kettő-hat literes többletfogyasztást eredményez az egyes járatokon.

Egy átlagos hétköznapon 800, hétvégente 500 autóbusz közlekedik Budapesten.

A társaság nyilvántartásai szerint az összes buszon valamivel több, mint harmincezer ülőhely van. | VG

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.