Még pótoljuk az elhalasztott fogyasztást
Az elmúlt öt évben a stabilizálódó munkaerőpiacnak és a számottevő reálbér-emelkedésnek köszönhetően növekedésnek indult a fogyasztás, a legtöbb termékkategóriában már közelítünk a hosszú távú egyensúlyi szinthez – mondta a Világgazdaságnak Tardos Gergely, az OTP Bank elemzési központjának vezetője.
Különösen a tartós fogyasztási cikkeknél – autó, nagyobb értékű háztartási eszközök, bútorok – érhető tetten az elhalasztott fogyasztás. Azonban nem mindent pótol a lakosság, a válságévekben új autók helyett inkább használtat vásároltak a háztartások, ezért az egykor meg nem vásárolt járművek utólagos megvétele kevésbé jelenhet meg, és ingatlanok esetén sem feltétlenül pótolják a családok a teljes elhalasztott vásárlást.

Fotó: Móricz-Sabján SImon
Tardos Gergely előrejelzése szerint a következő két évben a fogyasztás gyorsabban bővülhet, mint a GDP, így a gazdaság egyértelmű hajtóereje lehet az ágazat.
Regős Gábor, a Századvég makrogazdasági csoportvezetője ezt azzal egészítette ki, hogy ha folytatódik a reálbérek növekedése, az tovább növelheti a tartós fogyasztási cikkek és a minőségi élelmiszerek vásárlását. Regős hangsúlyozta: az elhalasztott fogyasztás szerepe meghatározó mind a műszaki cikkek, mind a lakhatási kiadások területén, ez a jelenség állhat a lakásépítések számának következő két évben várható növekedése mögött is.
A 2008-as válság miatt a háztartások jelentős részének csökkent a jövedelme, vagy bizonytalan lett a helyzete a devizahitele miatt – magyarázta az elhalasztott fogyasztás okát lapunknak a Századvég vezető elemzője. Ez befolyásolta a lakosság hitelfelvételi kedvét, és ezáltal a tartós fogyasztási cikkek vásárlása is visszaesett, a lakásépítések száma csökkent. Regős Gábor hozzáfűzte:
a mindennapi megélhetés szempontjából nélkülözhető kiadásaikból faragtak le a családok.
Tardos Gergely szerint minél nagyobb értékű, minél tartósabb egy termék, válság idején annál jobban visszaesik a fogyasztása. A 2008-as válság hatására elsősorban lakásra, bútorokra, autóra és nyaralásra költöttek kevesebbet a magyarok, mérséklődött a szolgáltatások iránti kereslet is.
Az új autók üzembe helyezése 220 ezerről 40 ezer közelébe esett, a barkácsáruházak közül többen kivonultak Magyarországról, és a műszaki cikkeket áruló boltok forgalma is jelentősen visszaesett. Az OTP Bank vezető elemzője hozzátette: ezzel párhuzamosan ételből majdnem ugyanannyit vásároltak az emberek, de a válságévekben ebben a kategóriában is eltolódott a kereslet az olcsóbb termékek irányába.
A teljes cikk a világgazdaság keddi számában olvasható


