BUX 43,457.58
+4.02%
BUMIX 3,956.67
+0.14%
CETOP20 2,013.3
+1.85%
OTP 10,465
+5.66%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-4.64%
+0.85%
+2.13%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,600
-1.23%
RABA 1,170
-0.85%
0.00%
+0.49%
+0.65%
+1.40%
OPUS 189.8
+0.53%
-1.60%
-0.12%
0.00%
+2.34%
OTT1 149.2
0.00%
+1.95%
MOL 2,842
+5.26%
+0.26%
ALTEO 2,360
-1.26%
0.00%
+0.20%
EHEP 1,770
+11.32%
+9.79%
+0.89%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.87%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
+0.47%
-0.38%
+2.92%
+4.05%
-2.99%
+0.81%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,470
-7.22%
+0.44%
NAP 1,210
+1.68%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Olajozott gépezetté válhat jövőre az elektronikus ügyintézés

Van olyan terület, ahol már háttérbe szorult a papírmunka.

Valóban a digitális átállás éve lehet az idei, legalábbis a számok azt mutatják, hogy rohamtempóban nő az elektronikus ügyintézés terén a felhasználók száma – mondta a Világgazdaságnak Sántha György, az eGov Tanácsadó Kft. vezető tanácsadója. A változás fő oka, hogy a 2015 végén elfogadott elektronikus ügyintézésről szóló törvény 2018. január 1-jén hatályba lépett.

A cél a duális ügykezelés felszámolása, hogy az intézmények, a gazdálkodó szervek és az állam közötti kapcsolat csak elektronikus alapon működjön.

Négyezer-ötszáz intézményre vonatkozik az e-ügyintézési törvény, amely szerint lehetőséget kell biztosítaniuk, hogy minden hozzájuk tartozó ügy online is elintézhető legyen.

Sántha György tapasztalata szerint az érintett intézmények kevesebb mint felének sikerült maradéktalanul teljesítenie a törvényi követelményeket. Jó példaként a Fővárosi Önkormányzat hivatalát említette, ahol a hiteles elektronikus küldemények száma már meghaladja a papíralapúakét.

Az elektronikus átállás azért is szükséges, mert a közigazgatási eljárási reform következtében a válaszadási határidők harmincról nyolc napra rövidültek, ami csak elektronikus kommunikációval tartható.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A Magyarország.hu-n mindössze nyolcvan ügytípust lehetett teljesen elektronikusan intézni 2015-ben, idén viszont már több mint 600-at. Természetes személyeknél még nem jött el a trendfordulás, részben azért, mert az elektronikus ügyintézési felületek zöme egyáltalán nem felhasználóbarát. A tájékoztatás erősen hiányos, nehezen értelmezhető a szövegezése, az oldal nem navigál, nem segíti a felhasználót. Az is problémás, hogy bizonyos ügyek nem lettek újragondolva.

Például az erkölcsi bizonyítvány elektronikus igénylése egy múlt századi logikán alapul: a munkavállaló igényelheti elektronikusan, mégis a postás viszi majd ki papíralapon, ajánlott levélként.

Könnyen előfordulhat, hogy az illető épp a munkahelyén tartózkodik a kézbesítése idején, és végül mégiscsak a postán kell sorba állnia a küldeményért. Ez megoldható lenne, ha a munkáltató közvetlenül elektronikusan kérhetné le a dokumentumot az adatbázisból.

A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek