Magyar gazdaság

Olajozott gépezetté válhat jövőre az elektronikus ügyintézés

Van olyan terület, ahol már háttérbe szorult a papírmunka.

Valóban a digitális átállás éve lehet az idei, legalábbis a számok azt mutatják, hogy rohamtempóban nő az elektronikus ügyintézés terén a felhasználók száma – mondta a Világgazdaságnak Sántha György, az eGov Tanácsadó Kft. vezető tanácsadója. A változás fő oka, hogy a 2015 végén elfogadott elektronikus ügyintézésről szóló törvény 2018. január 1-jén hatályba lépett.

A cél a duális ügykezelés felszámolása, hogy az intézmények, a gazdálkodó szervek és az állam közötti kapcsolat csak elektronikus alapon működjön.

Négyezer-ötszáz intézményre vonatkozik az e-ügyintézési törvény, amely szerint lehetőséget kell biztosítaniuk, hogy minden hozzájuk tartozó ügy online is elintézhető legyen.

Sántha György tapasztalata szerint az érintett intézmények kevesebb mint felének sikerült maradéktalanul teljesítenie a törvényi követelményeket. Jó példaként a Fővárosi Önkormányzat hivatalát említette, ahol a hiteles elektronikus küldemények száma már meghaladja a papíralapúakét.

Az elektronikus átállás azért is szükséges, mert a közigazgatási eljárási reform következtében a válaszadási határidők harmincról nyolc napra rövidültek, ami csak elektronikus kommunikációval tartható.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A Magyarország.hu-n mindössze nyolcvan ügytípust lehetett teljesen elektronikusan intézni 2015-ben, idén viszont már több mint 600-at. Természetes személyeknél még nem jött el a trendfordulás, részben azért, mert az elektronikus ügyintézési felületek zöme egyáltalán nem felhasználóbarát. A tájékoztatás erősen hiányos, nehezen értelmezhető a szövegezése, az oldal nem navigál, nem segíti a felhasználót. Az is problémás, hogy bizonyos ügyek nem lettek újragondolva.

Például az erkölcsi bizonyítvány elektronikus igénylése egy múlt századi logikán alapul: a munkavállaló igényelheti elektronikusan, mégis a postás viszi majd ki papíralapon, ajánlott levélként.

Könnyen előfordulhat, hogy az illető épp a munkahelyén tartózkodik a kézbesítése idején, és végül mégiscsak a postán kell sorba állnia a küldeményért. Ez megoldható lenne, ha a munkáltató közvetlenül elektronikusan kérhetné le a dokumentumot az adatbázisból.

A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja

Fővárosi Önkormányzat elektornikus ügyintézés papírmunka
Kapcsolódó cikkek