Magyar gazdaság

Egyre sokszínűbb a fővárosi szállodapiac

Újabb láncok lépnének be a budapesti szállodapiacra, de az építőipari áremelkedés és a kapacitáshiány gátolhatja a bővülést.

Szállodaavatót tartottak tegnap a máris telt házas Meininger Budapest Great Market Hallban a Fővám téri Nagycsarnok mögött, ahol egy 11 éve megálmodott hotelberuházás eredményét ünnepelték. A beruházó projektcég, a Bedori Investment ügyvezetője, Apáthy Zoltán a Világgazdaságnak elmondta: a belvárosi szállodaprojektet hatmilliárd forintból valósították meg, az építési engedély már 2012-ben megvolt a Vadász Építész Stúdió tervezte épületre, amelynek az üzemeltetője a 2015-ben kötött megállapodás alapján a Meininger csoport lett. A Csarnok téri 184 szobás, 744 ágyas hibrid szálloda új műfaj a budapesti hotelpiacon: lényegében emeletes ágyakat is magában foglaló, többágyas szobákat, azaz hostel típusú kínálatot, coworking irodai övezetet, vendégkonyhát és klasszikus, négycsillagos szintű szobákat is magában foglaló szálláshelyeket kínál. Egy külső üzemeltető kezelésében megnyitott, négyszintes, 130 férőhelyes, bárki által igénybe vehető mélygarázst is építettek. Piaci információink szerint hasonlóan kombinált hibrid hotelt épít a Rákóczi úton, a Blaha Lujza tér közelében egy orosz beruházó cég, a Budapestet egyre inkább kedvelő fiatal turistákat és a belvárosi modern középkategóriás hotelek komfortját igénylőket megcélozva. Az egyre színesebb kínálatot nyújtó budapesti szállodapiacon most minden típusú szálláshelyre van kereslet és befektetői, üzemeltetői szándék is, de kérdés, hogy a következő évekre ütemezett mintegy 20 százalékos kapacitásbővülésből mennyi valósulhat meg. Mint az egyik szakértő közölte: hivatalosan másfélszeres, valójában évente duplázódó építőipari költségnövekedés drágítja a projekteket. Némelyik beruházást olyannyira, hogy mire sikerül átadni a szállodát, a tetemes csúszás és költségnövekedés miatt már mínuszból indulnak.

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke, Flesch Tamás megkeresésünkre kifejtette, hogy immár Magyarország, benne Budapest, jól láthatóan felkerült a turisztikai térképre, egyre több brand érdeklődik az itteni lehetőségek iránt. Az egyik legdinamikusabban terjeszkedő szállodalánc a Marriott, amelynek fontos akvizíciói vannak a magyar piacon. A legfrissebb példa a balettintézet épülete, ahol a Marriotthoz tartozó W Hotels Worldwide luxushotelének kialakítása kezdődött. (Meg nem erősített értesülésünk szerint a Buddha Bár épületét, a Klotild-palotát is a Marriott egyik brandje, a St. Regis veszi birtokba.) A luxuskategória kínálata bővül tovább a hamarosan nyitó Párizsi udvarban. Ugyancsak az idén léphet be a piacra a Hard Rock hotellánc is a Nagymező utcában épülő szállodával.

A most finiselő szálloda­beru­há­zások többsége legkésőbb 2016-ban véglegesített tervek eredménye, némelyik tervét a 2008-as válság miatt már jegelték egyszer. A szállodaszövetségi elnök szerint izgalmas időszak következik, amikor kiderül, mit okoz a piacon a rövid időn belül jelentkező, nagy arányú kapacitásnövekedés. Egyelőre a bejelentett tervekben szereplő szállodáknak nagyjából a fele épül, de az már látszik, hogy a most nyitó hotelek a minőségi munkakörnyezettel és a magas bérekkel eredményesen csábítják haza a szakképzett munkaerőt. A budapesti szállodák élén egyre több fiatal, de már többéves külföldi munkatapasztalattal rendelkező igazgatóval lehet találkozni.

Ezek is érdekelhetik