Orbán Viktor miniszterelnök Tusnádfürdőn előrebocsátotta: jövő tavasszal egy második gazdaságvédelmi akciótervre lesz szükség, ősszel pedig egy harmadikra is. Erre reagálva Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője a Világgazdaságnak elmondta: a bizonyos elemeiben júliusban, de javarészt jövő januárban életbe lépő gazdaságvédelmi akcióterv nem alkalmas arra, hogy megvédje a magyar gazdaságot egy esetleges recessziótól, a folyamatok egyszerűsítésével, a szociális hozzájárulási adó mérséklésével és az azzal együtt járó további adókönnyítésekkel operáló 13+1 ponttal valójában egy jól megkonstruált versenyképességi csomagról beszélhetünk. Szerinte a klasszikus gazdaságvédelmi akcióterv keresletélénkítő hatású, amely a fogyasztást több állami költéssel vagy adócsökkentésekkel igyekszik megteremteni. Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője szerint a kormány látja, hogy van még mozgástér a költségvetésben, az akcióterv pedig egy jól hangzó név, amely mögé be lehet építeni az intézkedéseket. Németh Dávid, a K&H vezető elemzője szerint pedig ha a kabinet valóban hosszú távú gazdaságélénkítő tervek megvalósításába kezd, annak nem kell cégér, viszont ilyen ötletek megvalósításával nem is kell megvárni a jövő tavaszt.
Az akciótervet leginkább a külső környezet kedvezőtlen alakulásával indokolta a miniszterelnök – emlékeztetett Regős Gábor, a Századvég vezető közgazdásza. Nehéz azonban pontosan előre látni, hogy az Európai Unió nagyobb gazdaságainak teljesítménye hogyan alakul, ha pedig a problémák eszkalálódnak, azok mely szektorokban éreztetik a hatásukat, és hogyan alakulnak a pénzpiacok. Beavatkozásra azonban akkor is szükség van, ha a nyugat-európai gazdaságok valamilyen csoda folytán hirtelen szárnyra kapnak, hiszen a versenyképesség javítása változatlanul kulcskérdés – húzta alá.
Virovácz Péter – Regős Gáborral összhangban – arról beszélt, hogy a hazai fundamentumok egyelőre nem indokolnak semmilyen lépést: a gazdasági növekedés
5 százalék felett van, s ha 4 százalék alá süllyed, a dinamikai előnyünket akkor sem veszítjük el; a munkanélküliség mélyponton; az infláció cél alatti. Ilyen adatok mellett nem igazán érthető, hová akarjuk tovább ösztönözni a gazdaságot – mondta az ING elemzője. Egyelőre az látszik, hogy leváltunk az EU-ról, nálunk például már csak az Audi új modellje miatt sem érződik még az autóipari lassulás, a működőtőke-beáramlás a csúcson van – tette hozzá Suppan Gergely. Szerinte az új akciótervben nagyobb új beruházási programot sem érdemes bejelenteni, hiszen már most kapacitásproblémákkal küzd a gazdaság.
Újabb adóintézkedéseket viszont meghirdethet a kabinet, ám ezek év közbeni bevezetése sokszor nem szerencsés. Szó lehet az állami szektor béremeléséről is, ám a Takarékbank elemzője úgy véli, már csak egyes ágazatokban kell lépni, azt pedig nem szükséges országos akciótervbe foglalni. Az egészségügyi szakápolók júliusi béremelése után az oktatók bére lehet neuralgikus pont. A Századvég elemzője szerint az intézkedések között felmerülhet a bürokráciacsökkentés folytatása, valamint az oktatási, képzési rendszer fejlesztése a szakképzésben, a felnőttképzésben és a felsőoktatásban.
A válsággal való riogatás önbeteljesítő jóslat lehet – figyelmeztetett Virovácz, és kifejtette, hogy az újabb akciótervek beharangozásával megint farkast kiáltunk, s ilyenkor az emberek észszerű válasza, hogy felkészülnek a gondokra. Ilyenkor a fogyasztás helyett elkezdenek megtakarítani – amit a Magyar Állampapír Plusz is katalizálhat, s így végül valóban befékez a gazdaság. Ennek az előszele lehet az elemző szerint az elmúlt időszak legkisebb növekedést mutató kiskereskedelmi adata.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.