BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csaknem kétszázezer állás a partnereknél

Hét év alatt nyolcvanegy piaci szereplővel kötött stratégiai együttműködést a kormány. Ez a kör több mint 22 ezer új munkahelyet hozott létre. Bő háromnegyedük termelővállalat.

Az elmúlt években szorosabbra fűzte kapcsolatát a kormány a versenyszféra meghatározó tagjaival, ennek szellemében az elmúlt hét évben 81 piaci szereplővel kötött stratégiai együttműködési megállapodást – derült ki a Külgazdasági és Külügyminisztérium adataiból. A sort 2012. július 20-án a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. nyitotta, de még abban az esztendőben partnerségre lépett a kabinettel a Richter Gedeon Nyrt., az Arconic-Köfém (korábban Alcoa) Kft., a Daimler AG, a Magyar Suzuki Zrt., a Hankook Tire Magyarország Kft., a GE Hungary, a Microsoft Magyarország, a Stadler Rail csoport és a Tesco Global Áruházak. A kezdeti lendület hamar alábbhagyott, de a – 2010 és 2014 közötti – második Orbán-kormány alatt így is negyvennégy megállapodás született. A 2014–2018-as ciklusban harminceggyel bővült a stratégiai partnerek tábora, a tavaly áprilisi országgyűlési választás óta pedig hattal. Legutóbb, március 8-án a Güntner-Tata Hűtőtechnika Kft. lépett be a körbe, az eseményt a cég 8 milliárd forint értékű, 150 munkahelyet teremtő tatai beruházásának bejelentésére időzítették, amelyet az állam 1,5 milliárd forinttal támogat. A német Güntner csoport hazai leányvállalatának példája a részt vevő cégek és a kormány szándékát is kifejezi: a partnerségre lépő cég nem kap alanyi jogon beruházási támogatást, egyéb kedvezményt vagy mentességet, de tevékenységével segítheti a foglalkoztatás bővítését, elsősorban magas hozzáadott értékű munkahelyek létrehozásával. A külgazdasági tárca összegzése szerint a már meglévő partnerek több mint 22 ezer új munkahelyet hoztak létre, összesen 180 ezer dolgozót foglalkoztatnak. Bár a nyolcvanegy partner között akad szolgáltató és pénzügyi cég is, a bő háromnegyedük termelővállalat. Gyakori kritika a stratégiai együttműködésekkel szemben, hogy a magyar tulajdonú cégek helyett főként multinacionális vállalatok jutnak állami forráshoz. A hazai részarány valóban 10 százalék alatti, az idén januárban a Tungsram a hetedik magyar vállalatként lett a kormány partnere.

A partnerségi szerződések többsége kilenc pont mentén kötött egyezségeket takar. Ezek a gyártásfejlesztés, a kutatás-fejlesztés és innováció, a képzési támogatás és a hazai beszállítók erősítése, az ország versenyképességének növelése, promóciós együttműködések és a helyi közösségek támogatása. A nyolcadik és a kilencedik pont vegyes rendelkezéseket, illetve az együttműködés rendszeres, lehetőség szerint féléves értékelését tartalmazza.

Az utóbbi a kulcs a stratégiai partnerek visszajelzései szerint, a Coca-Cola HBC szerint Magyarország regionális versenyképességének erősítése érdekében is folyamatos párbeszédre van szükség a kormány és a gazdaság szereplői között. A stratégiai megállapodás ennek a közös gondolkodásnak teremtette meg a kereteit, de a Coca-Colánál célul tűzték ki a beruházások élénkítését, a magyarországi termékek exportpiacának bővítését, illetve a hazai beszállítók arányának növelését is. Míg a Richter számára sarkalatos kitétel volt, hogy a gyógyszeripari kutatási-fejlesztési költségeket leírhatja az iparági különadóból, addig a Huaweinél azt tapasztalták, hogy kiemelt ügyfélként egyszerűbb és gyorsabb több hatósági eljárás, például ha egy kínai kolléga számára kér munkavállalási vízumot a cég.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.