Jövő januártól négy adónemet vezetnek ki, illetve vonnak össze, ezzel tehát szűkül ugyan a közterhek listája, ám még így is ötven fölött lesz az adófajták száma, ami túl magas – erről beszélt a Világgazdaságnak Horváth András, a Takarékbank elemzője. A költségvetés teljes bevételi oldala érdemben kevesebb mint tíz adófajtán alapul, a maradék szinte csak elenyésző bevételt hoz. Egyes negatív externáliák (például a környezetszennyezés) kezelésére nem feltétlenül az adórendszer kiterjesztése a megfelelő mód. Virovácz Péter, az ING elemzője a téma kapcsán azt emelte ki lapunknak, hogy a fokozatos adócsökkentés ellenére a büdzsé bevételei kedvezően alakulnak, ez pedig leginkább a jó gazdasági teljesítménynek, valamint a gazdaság fehéredésének köszönhető.
A költségvetési hiány évek óta a 3 százalékos maastrichti küszöb alatt alakul, a kormányzat által kitűzött költségvetési célok teljesítése nem igényel nagyobb erőfeszítést. A deficit és az államadósság folyamatosan csökken, ám ez a törekvés nem fojtja meg a gazdasági növekedést. Érdemes azonban megjegyezni, hogy a régiós országokban az elmúlt években sokkal szigorúbb volt a fiskális politika, és a magyar költségvetés a saját magához mérten jó teljesítménye ellenére régiós összevetésben már nem mutat ilyen kedvező képet.
A hatéves bérmegállapodásnak köszönhetően az adórendszer irányai részben ismerhetők: 2022-re a munkaadói szocho a 11,5 százalékos szintig csökken, ez érdemben mérsékli majd a bérek adóékét, és a régióban is egyre versenyképesebb helyzetet teremt. Viszont még mindig kiemelkedően magas a 33,5 százalékos, összesített elvonás a bruttó bérekből.
Már csak ezért is szükség lenne a sokat emlegetett 9 százalékos szja-kulcs mihamarabbi bevezetésére. „Ha ez megtörténne, a kialakuló 27,5 százalékos elvonási szint már közel állna egy globális összehasonlításban is versenyképes munkabér-adóztatási rendszerhez” – hívta fel a figyelmet Horváth András. Vélekedése szerint ez a lépés segítené többek között a gazdasági növekedést, a fogyasztáson keresztül érdemben növelné a hazai GDP-t és a munkaerő visszaáramlását a hazai gazdaságba.
Ami még hozzájárulhatna a társadalmi érdekeket hatékonyabban kezelő és fenntartható adórendszerhez, az az eddig is időről időre alkalmazott, célzott áfacsökkentés lehet. Az elemző szerint ezt a megoldást olyan termékkörökre kellene a jövőben kiterjeszteni, mint a zöldség-gyümölcs, a sportokhoz és egészségmegőrzéshez kapcsolódó szolgáltatások, a gyermeknevelés vagy a digitális szolgáltatások. Ezzel az elképzeléssel azonban szembehelyezkedik a magyar adópolitika fókusza, amely a munkát terhelő adók és járulékok további csökkentésére irányul, miközben a fogyasztást terhelő adók (áfa) tartósan magas szintjével kalkulál. Regős Gábor, a Századvég Gazdaságkutató makrogazdasági üzletágának vezetője szerint a bürokráciacsökkentés keretében kormányzati szándékként kell megfogalmazni az adórendszer egyszerűsítését, ez jelentheti adófajták megszüntetését és összevonását is. A hangsúly továbbra is a fogyasztást terhelő adókon lehet, ugyanakkor a kormány a munkát terhelő közterheket is visszavághatja majd. Az elemzők abban egyetértettek: mindehhez elengedhetetlen, hogy a magyar gazdaság megtartsa növekedési előnyét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.