A nyár végén dőlt el, hogy államtitkári minőségben felel a kereskedelempolitikáért. Milyen főbb célokat tűzött ki maga elé?
Gazdaságpolitikánk egyik alapvető célja, hogy a magyar termékek minél nagyobb arányban jussanak el a magyar boltok polcaira, hiszen így lehet a munkahelyeket megtartani, a béreket növelni. Ugyanilyen fontos, hogy minél több hazai tulajdonú üzlet vehessen részt a kiskereskedelemben, hiszen a többségük olyan kistelepülésen működik, ahol nem pusztán gazdasági, hanem társadalompolitikai kérdés is, hogy kinyitnak-e reggelente. A megmaradásukhoz biztosítani kell a kereskedelempolitikai eszközöket, de ezt a célt segítheti a Magyar falu program is. Ne feledjük, országszerte hiába van több hazai kézben lévő bolt, mint külföldi hátterű áruház, az előbbiek értékesítési részaránya legfeljebb 47–48 százalék. Ez szorosan összefügg azzal, hogy a kistelepüléseket kiszolgáló, franchise-hálózatokhoz tartozó vagy önálló kiskereskedelmi vállalkozásokra eleve kisebb forgalom jut. Az a cél, hogy a bevételekből a valódi súlyuknak megfelelő arányban részesüljenek a magyar tulajdonú üzletek.
Sorra dőlnek meg a kiskereskedelmi forgalmi rekordok. A belső fogyasztás a szektor szereplőinek üzleti érdekein túl meddig táplálhatja még érdemben a GDP-növekedést?
Erre közép- és hosszú távon is lehet építeni, a két mutató ugyanis szorosan összefügg. A kiskereskedelem a GDP bő 10 százalékát adja, és hat éve éves átlagban stabilan 5 százalékkal növekszik. Nem volt ez mindig így, a válság alatt és után, 2008 és 2012 között sokkal inkább a csökkenő, legfeljebb stagnáló forgalom volt jellemző. A kiáramló bértömeg növeli a belső fogyasztást, amelynek a 2016-ban megkötött bérmegállapodás is tartós lendületet adott, hiszen a munkáltatók jelentős részénél a minimálbér és a garantált bérminimum törvényben rögzített emelkedését a magasabb fizetési kategóriák is lekövették. Idén októberig 3,2 százalékkal nőtt az élelmiszer-értékesítés, és 8,8 százalékkal a non-food kategória forgalma, ez is azt mutatja, hogy a magyar családok már nemcsak a mindennapi szükségleteikre költenek, hanem – a korábban elhalasztott vásárlásokat pótolva, jelentős megtakarításokkal – tartós fogyasztási cikkekre is. Az élelmiszerköltést jócskán meghaladta az üzemanyag-vásárlás 6,8 százalékos növekedése is, ami arra utal, hogy bár továbbra sem olcsó egy autó fenntartása, a többség már nem kényszerül rá, hogy ezen spóroljon, és egyre többet utazik belföldön.
Mennyire tartja eredményesnek és megfelelő szabályozási eszköznek a plázastopot?
Az indokolt esetekben az építést, a bővítést, az átalakítást támogatja az illetékes bizottság, tíz benyújtott kérelemből kilenc kedvező elbírálásban részesült. Ezzel együtt a szabályozás indokolt volt, hiszen a 2000-es években olyan túltervezett beruházási hullám kezdődött Budapesttől egészen a 30–40 ezres vidéki városokig, ami fenntarthatatlanná vált. Nem éppen észszerű növekedésről árulkodik, hogy 2002 és 2010 között a plázák, bevásárlóközpontok száma 45-ről 114-re emelkedett, ehhez képest 2010 és 2018 között már csak további hét nyitotta meg a kapuit. De ezek csak a legnagyobb kereskedelmi egységek, közben – ha megalapozott volt a fejlesztési igény – minden más, 400 négyzetméteresnél nagyobb diszkont, szuper- és hipermarket felújíthatott, növelhette területét, hogy kényelmesebbé, vonzóbbá váljon.
Több áruházlánc mégis úgy véli, hogy hosszú és bonyolult folyamat az engedélyeztetés, legalább a felújítások terén lehetne néhány engedményt tenni.
Alaposan át kell gondolni, mert sokszor szakpolitikai szempontból is nehéz különbséget tenni a valóban szükséges és a kihasználatlan túlkínálathoz vezető beruházások között. Több fronton, a gazdasági és a politikai szereplők szintjén is zajlanak az egyeztetések, az érintettek véleményének figyelembevételével legkorábban januárban tárgyalhatunk arról, hogy változatlan formában maradjon-e fenn az elbírálási rendszer, vagy indokolt lehet a finomhangolása. A döntéshozatali szakasz átláthatósága és kiszámíthatósága mellett a gyorsaság is közös cél, de elsősorban a vásárlóközönség érdekeit kell szem előtt tartani.
Ezek szerint ha a győri Audi- és a kecskeméti Mercedes-gyár után megérkezik Debrecenbe a BMW, az odatelepülő családok miatt szükséges óvodák, iskolák mellett kellő számú és minőségű új áruháznak sem lehet akadálya?
Természetesen nem, mint ahogy eddig sem volt ilyen akadály. Ahol megjelenik a többletkereslet, legyen az Debrecen vagy az ország bármely más pontja, ott a szükséges kínálatot is biztosítani kell az oktatástól a közlekedésig, minden területen. A szektor jól felfogott érdeke, hogy ez alól a kiskereskedelem se legyen kivétel.
A vasárnapi boltzár kérdése újra napirendre kerülhet?
A vasárnapi boltzár feloldása óta nem változott az álláspont, a kormány ezzel a kérdéssel nem kíván foglalkozni. Egyszer már megpróbáltunk segíteni ebben az ügyben, ám a vásárlói igények bizonyos helyeken mások voltak, mint amire a pihenőnap intézményesítésekor számítani lehetett. Az intézkedés kivezetése után a piaci szereplőknek maguknak kell megoldaniuk a vasárnapi nyitvatartással járó pluszfeladatokat, ehhez egyébként minden eszközük megvan.
Mekkora a munkaerőhiány a kereskedelemben? Hogyan lehet betömni a lyukakat?
Mintegy félmillióan dolgoznak a kereskedelemben, közülük 380-390 ezren a kiskereskedelemben. Korábban államtitkárként a munkaerőpiacért is feleltem, abban az időben, 2015–2016-ban kezdett szektortól független, általános jelenséggé válni, hogy a munkáltatók egyre több embert keresnek, és egyre nehezebben találnak dolgozókat. A helyzeten nem segít az sem, hogy hiába haladja meg akár többszörösen is a regisztrált álláskeresők száma az ágazatok által jelzett igényeket, ha a kínálat és a kereslet nem találkozik. Ami a lehetséges megoldásokat illeti: egyrészt a foglalkoztatottak 2010-hez képest több mint 800 ezerrel megemelkedett száma mellett is még mindig vannak képzéssel és jó anyagi kondíciókkal bevonható inaktívak. Másrészt ahol lehet, ott a technológia enyhítheti a munkaerőhiányt, gondoljunk csak az önkiszolgáló pénztárakra vagy a részben automatizált raktárakra. Ettől a kiskereskedelem még jó ideig magas élőmunka-igényű terület marad, mert a hazai vásárlók többnyire igénylik a személyes kiszolgálást, az emberi szót, a segítséget.
Mik a fejlemények a kettős minőség ügyében? Ha ugyanannál a láncnál valóban rosszabb minőségű árut kap a magyar vásárló, mint az osztrák vagy a német, szabályozói oldalról mit lehet tenni?
Ez egy létező, valós probléma, és részben magyar kezdeményezésre ezt végre már az Európai Unió is elismeri. A különbségeknek olykor lehet méltányolható okuk: a helyben beszerzett alapanyagok összetételének eltérései, de ha így is van, ennek a termék címkéjén egyértelműen meg kell jelennie. Ezzel együtt sem szeretnék a magyar vagy más, közép-európai fogyasztók másodrendű polgárnak érezni magukat az unióban, teljesen jogos elvárás, hogy a vásárló azonos márkanév alatt ugyanolyan minőségű terméket kapjon Budapesten, mint Párizsban, Berlinben, vagy akár a magyar fővárostól kétórányi autóútra, Bécsben. Jórészt a V4-eknek, köztük Magyarországnak köszönhető, hogy e téren már közösségi szinten is elkezdődött a szabályozási munka, amelynek 2022-ig egy betartható és számonkérhető, a gyártók és kereskedők érdemi visszatartó erőt jelentő szankcionálását lehetővé tévő rendszert kell eredményeznie.
Világos cél az importtal szemben a magyar beszállítókat előnyben részesíteni, de mit lehet tenni annak érdekében, hogy a helyi, regionális termelők árui a logisztikai központok helyett közvetlenül a helyi, regionális piacokra kerüljenek?
Fenntarthatósági szempontból is nagyon fontos, hogy a termékeket ne szállítgassuk feleslegesen, hanem minél rövidebb úton, lehetőleg helyben jussanak el a termelőtől a vásárlóig. Azt viszont látni kell, hogy nagyon sok olyan kistermelő van, aki képes kiváló terméket előállítani, de nem tudja garantálni az állandóan magas minőséget és a folyamatos ellátást, ezért a kereskedelmi láncok nem állnak szóba vele. Emiatt ez egy szabályozási és szervezési feladat is, amelyben a bolthálózatoknak partnernek kell lenniük, de látunk erre nyitottságot. Megoldás lehet, ha az érintettek termelői egységeket, klasztereket alkotnak, akár terméktípusra specializálódva hangolják össze, egyesítik a kínálatukat.
Az e-kereskedelemben a Black Friday-akciók összeérnek a karácsonyi bevásárlási szezonnal, van dolga bőven a fogyasztóvédelemnek. Van előrelépés a visszaélések megfékezésében?
Bár a csomagküldő és internetes kiskereskedelem csaknem 40 százalékos növekedési ütemmel már a teljes forgalom több mint
6 százalékát adja, nem lehet elégszer elmondani, hogy aki interneten vásárol, az kellő körültekintéssel járjon el. Az online vásárlás a mindennapok részévé vált, az elmúlt hat évben 6100-ról 15 400 forintra kúszott fel a kosárérték. Az IT-laborunk folyamatosan monitorozza a webáruházakat, rendszeresen végez próbavásárlásokat. Az ügyeskedők mindig újabb trükkökkel próbálkoznak, de az ismételt jogsértések arányát az aktív hatósági jelenlét révén a korábbi 54-ről 17 százalékra tudtuk visszaszorítani. Az innovációs minisztérium a legkézzelfoghatóbban a fogyasztóvédelemben, a hatékony ellenőrzésekkel tudja érzékeltetni, hogy a magyar emberek oldalán áll. Ezért fokozott erőfeszítésekkel védjük a családokat, a manipulációnak leginkább kiszolgáltatott időseket, gyerekeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.