Magyar gazdaság

A gyárak újraindulnak, a kereslet még nem

Az Audi után a jövő héten újraindul a többi magyarországi autógyár is, de zömében csak egy műszakban, fokozott egészségügyi intézkedések mellett folyik majd a termelés. A cégek sokat fordítanak arra, hogy védjék a dolgozóik egészségét.

Nagyjából egy hónapig tartott a leállás, amely jelentős károkat okozott az egész szektornak, főként a beszállító kis- és középvállalkozásoknak. A leállás miatt sokan, tíz­ezres nagyságrendben veszítették el az állásukat az autóiparban – mondta a Világgazdaságnak Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület ügyvezető főtitkára. Hozzátette, az egész ágazat nagyon várta az állami bértámogatást, a szigorú feltételek miatt azonban a legtöbb cég mostanáig nem tudta igénybe venni, a módosítás után ez várhatóan változni fog. Az elbocsátási hullám nem ért véget, a következő hetekben számítani lehet további leépítésekre.

Az egy hónapos leállás jelentős kiesést okozott az ágazatnak, 20-80 százalékkal esett vissza a forgalom a beszállítók körében, és csak fokozatos az újraindulás. A kkv-k próbálták fenntartani a termelést, amíg hozzájutottak az alapanyaghoz, vagy amíg meg nem teltek a raktáraik, de olyan is akadt, amely legyártotta a termékeket, de a megrendelő már nem vette át. A széles beszállítói hálózat megmaradására azonban nagy szükség van, hiszen csak így tudnak termelni a nagy gyárak, és a későbbi beruházásokban is fontos szerepet játszik.

Már 2019-ben is világszerte négymillió autóval gyártottak kevesebbet, mint 2018-ban, Kínában és az Egyesült Államokban visszaesett a piac, Európában pedig stagnált. A globális gazdaság lassulása és a szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó uniós szigorítások miatt egyébként sem volt könnyű helyzetben az autóipar, és ebbe a kihívásokkal teli időszakba robbant be a járvány, gyakorlatilag nullára redukálva a keresletet. A gyártás újraindulása mellett a kereslet élénkülésére is nagy szükség lenne a talpra álláshoz. „A je­-

lenlegi helyzetben a lakosság vásárlóereje globális szinten is nagymértékben csökken” – mondja Kilián Csaba, aki úgy véli, legalább két évre lesz szükség ahhoz, hogy az autóipar megközelítse a krízis előtti szintet, és ez még egy optimista álláspont.

Ezek is érdekelhetik