Magyar gazdaság

Kétszáz kilométernyi hetvenes út a tét

Október végéig egyedi mintaprojektekre puhult az általános sebességcsökkentés terve. Ez utóbbi, ha megvalósul, drasztikus lassulást hozhat a budapesti közutakon.

Jelenleg 1699 kilométernyi olyan útszakasz van Budapesten, amelyen 30, 2746 kilométernyi, amelyen 50, és 177 kilométernyi, amelyen 70 kilométer per óra a megengedett legnagyobb sebesség

– közölte a Budapest Közút Zrt. a Világgazdaság adatigénylésére. Legfeljebb 60-nal 123, 80-nal 311, 90-nel 4, 100-zal 41, 110-zel pedig 11 kilométeren lehet haladni. A társaság a válaszában arra is kitért, hogy a főváros teljes úthálózata – az osztott pályás utakat külön-külön figyelembe véve – 5447 kilométer. Fő- és gyűjtőutakból 1429 kilométernyi van, mellékutakból pedig 4018. A statisztika alapján a főpolgármester hetekben közzétett elképzelése az eddig hatályos sebességküszöböket a budapesti fenntartású közutakon drasztikusan lefaragná: az 50 kilométer per órát meghaladó tartományt tekintve akár 667 kilométeren, a teljes úthálózat 12 százalékán csökkenne látványosan az engedélyezett maximális sebesség, de a mellékutak univerzális áttáblázása lapunk becslése szerint még mintegy 2000 kilométeren vezethet lassításhoz. A kettő együttesen már 50 százalék körüli arány, ezt azonban mérsékelheti, ha a szigorítást csak lakott területeken vezetik be.

Fotó: Jászai Csaba / MTI

Mint arról korábban a Világgazdaság is beszámolt, Karácsony Gergely április végén tűzte a járványhelyzet miatt egyébként nem ülésező közgyűlés napirendjére köz­lekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási tervét, amelynek markáns része az általános sebességcsökkentés is. Az előterjesztésben a főpolgármester azt javasolta, hogy az egyedi utcakijelölések helyett vizsgálják meg a teljes városra érvényes csökkentett sebességű zónák kijelölését, továbbá, hogy a „fő- és tömegközlekedési utakon” egységesen 50-es tempóhatárt állapítsanak meg. Mint kijelentette, a fő- és gyűjtőúthálózati szerepkört betöltő útvonalak esetében a maximális 50-es, a mellékúthálózat esetében a 30-as, a lakó-, pihenőövezetekben pedig a 20-as tempó általános alkalmazásával csökkenthetők a közúti balesetek. Külön kiemelte, hogy mérlegelni kell a lakott területen megengedett 70-es sebességhatár 50-re való mérséklését, valamint a „fő- és tömegközlekedési utakon kívüli úthálózaton” a „tempo 30”, illetve a lakó-pihenő övezeti szabályozás egységes kiterjesztését.

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

sebességkorlátozás Karácsony Gergely közlekedés Budapest Budapest Közút Zrt. útszakasz
Kapcsolódó cikkek