Csak remélni lehet, hogy a komplex hídfelújítás megkezdéséig rendelkezésre álló időszakban nem következik be nem várt esemény a hídszerkezetben – egyebek között erre az összefoglaló megállapításra jutott áprilisban az Msc–Főmterv konzorciuma a Lánchíd hídszemléjének elvégzéséről készített, 9. rajzszámú jelentésében. A vizsgálatsorozatot – amelynek több beszámolója is a Világgazdaság birtokába került – a Budapest Közút Zrt. rendelte meg. A szerződés értelmében a szerkezeti részek szemrevételezését a mérnöki irodák több alkalomra bontva végezték el.
Az áprilisi jegyzőkönyvben az olvasható, hogy a híd jelenlegi állapotában „nagyon nehéz bármilyen prognózist adni arra nézve, hogy mikortól várható a romlási folyamat egy intenzívebb, balesetveszélyesebb szakaszba fordulása”. Az Msc–Főmterv azt is írja, hogy a korábbiakban már megfogalmazott aggodalmak továbbra is fennállnak, sőt az idő előrehaladtával súlyosbodnak. Általánosságban ugyan elmondható, hogy az öttonnás össztömeg-korlátozás bevezetése minden bizonnyal hozzájárul a Lánchíd állagromlásának lassulásához, a vasbeton szerkezet kapcsán viszont kiemelik, hogy számítani lehet arra, hogy kisebb betondarabok lehullhatnak a szerkezetről. Ezek esetlegesen kárt is okozhatnak a híd alatt, az alsó rakparton áthaladó gépjárművekben vagy akár a Dunán úszó járművekben. A pályalemez vasbeton szegélybordáinak és az azokat alátámasztó acéltartóknak az általános korróziós állapota igen súlyos. A legnagyobb kockázat a déli oldali járdalemeznél áll fenn: ennek a gyorsuló romlása könnyen tömeges lemezbeszakadásba fordulhat át, ez pedig olyan mértékű balesetveszély rizikóját rejti – ez érvényes az északi oldalra is –, amely esetlegesen szükségessé teheti a hídi járdák lezárását a gyalogosforgalom elől. A járdalemez bárhol és bármikor átlyukadhat, ennek pontos helye és ideje nem prognosztizálható.
A konzorcium arra is felhívta a figyelmet, hogy a merevítő tartókat alátámasztó saruk állapota kezd kritikussá válni, javításuk vagy cseréjük azonban a szokványos üzemeltetési-karbantartási beavatkozások útján, a rendelkezésre álló erőforrások segítségével nem oldható meg. „Ehhez komoly technikai, technológiai háttérrel rendelkező szakkivitelező bevonására és a hídnak a munkálatok idejére való lezárására lenne szükség” – húzták alá. Külön kitértek rá, hogy mind a budai, mind pedig a pesti pillérnél annyira elszennyeződtek a sarukamrák, hogy a saruk a rendeltetésszerű működésre igen korlátozottan vagy egyáltalán nem alkalmasak. A dokumentumból az is kiderült, hogy a Lánchíd budai oldalán korábban leszakadt egy öntvény, amit függesztett láncos rögzítéssel orvosoltak. A helyzet stabilizálódott, újabb öntvény elmozdulását nem tapasztalták, csakhogy a bekötések az állandósult ázások miatt egyre bizonytalanabbá válnak, ezért a folyamatos megfigyelésükre van szükség. Különösen baljóslatú a jelentés 2.7.-es pontjában szereplő szakértői állásfoglalás, amely kimondja, hogy „a híd állapota valamennyi szerkezeti elemére kiterjedően folyamatosan romlik”. Mivel a szükséges műszaki beavatkozások a szokványos, elvárható fenntartási munkák keretén messze túlmutatnak, ilyen módon a tapasztalt súlyos problémák kezelése már lehetetlen. „A Lánchíd komplex felújításának mielőbbi megkezdése elengedhetetlenül szükséges” – szögezte le a felkért mérnöki konzorcium.
A június 2-i rendkívüli szemlében az is szerepel, hogy a kocsipálya súlyosbodó nyomvályúsodása fokozza a balesetveszélyt, az acélszerkezetek korróziós károsodása pedig gyorsul. A Budapest Közút Zrt. híd, műtárgy osztályának vezetője által szignált dokumentum szerint ajánlatot kértek a sarukamrákban és az öntvények üregeiben lerakódott szennyeződés kitisztítására, és aláírásra vár a 64. függesztőrúd melletti szélső hossztartó megerősítésére vonatkozó kivitelezői szerződés. Ez a munka két hónapon belül készülhet el. A Széchenyi lánchíd Budapest egyik jelképe, legutóbb több mint harminc éve, 1986 és 1988 között javították.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.